ورود/ثبت نام(current)

پهنه G

کد پست : 361 تاریخ انتشار : 1403/6/21 27
پهنه G

نحوه استفاده از اراضی در "پهنه حفاظت سبز و باز" (G)

 

پهنه حفاظت (سبزوباز)، قسمت‌هایی از محدوده شهر است، که عرصه‌های سبز و باز عمومی و خصوصی، پارک‌های جنگلی، باغات و اراضی مزرعی و حرایم و پهنه‌های حفاظت ویژه را در می‌گیرد. با توجه به نقش و اهمیت این پهنه در ارتقاء کیفیت محیط و سیمای شهری تهران، ساخت و ساز در آنها، محدود بوده و عمدتا برای توسعه گردشگری و تفرج، برخی خدمات آموزشی، درمانی و بهداشتی، فرهنگی و ...، مدیریت بحران و استقرارهای موقت مجاز می‌باشد. این محدودیت ضمن ایجاد سرزندگی، در محیط شهری، مانع گسترش فیزیکی شهر تهران شده و بهره برداری مناسب و حفاظت فعال و تجهیز شده را برای این پهنه به وجود می‌آورد.

این پهنه کلان شامل؛ سه پهنه اصلی با کدهای یک رقمی (G1)، (G2)، (G3)، است، که در 5 پهنه با کد دو رقمی شاملغ پارک‌های شهری (G11)، پارک‌های جنگلی (G12)، باغات و اراضی مزروعی (G21)، رود-دره‌ها (G31) و پهنه‌های سبز و باز ویژه (G32)، دسته بندی شده و جمعا نیز 13 زیرپهنه با کد سه رقمی را تشکیل داده طبقه بندی شده‌اند. مقررات استفاده از اراضی در زیرپهنه‌های حفاظت، به قرار زیر است:

5-1: در تمامی زیرپهنه‌های سیزده‌گانه پهنه کلان حفاظت (سبزوباز)، به غیر اززیرپهنه‌های باغات و اراضی مزروعی (G21) که مشمول مفاد بند (14) این سند است، هرگونه ساخت و ساز، با حداقل زیربنا وسطح اشغال، و صرفا در قالب طرح‌های ویژه مصوب، مجاز است.

تبصره (1): ساخت و ساز در این پهنه‌ها محدود بوده و در زیرپهنه‌های (G32) احداث ساختمان‌های مسکونی مطلقا ممنوع است.

تبصره (2): هرگونه تغییر کاربری کلیه قطعات تثبیت شده موجود و مصوب (به ویژه فضای سبز)، در پهنه حفاظت سبزوباز (G)، ممنوع است.

5-2: کلیه اراضی زیرپهنه‌های (G) مشمول قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز مصوب سال 1359 و اصلاحیه‌های بعدی آن بوده و هرگونه ساخت و ساز در باغات انبوه (G211) براساس دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری (مصوب 03/04/1398 شورایعالی شهراسزی و معماری) و در سایر زیرپهنه‌های حفاظت (G) براساس این سند بوده و لازم‌الاجرا است.

5-3: هرگونه ساخت و ساز مسکونی، اداری، صنعتی، نظامی و غیره، در محدوده پارک‌های جنگلی (G12)، ممنوع بوده و کاربری‌های مجاز، محدود به فعالیت‌های مرتبط با گذران اوقات فراغت، تفرج، گردشگری و ورزشی، براساس طرح‌های توجیهی مصوب است.

تبضره(1): ساماندهی و تجهیز پارک‌های جنگلی به صورت یکپارچه تحت نظر شهرداری تهران، به منظور تامین ایمنی‌های اکولوژیک، انسانی (آتش‌سوزی، تخریب و قطع اشجار) و اجتماعی، الزامی است.

تبصره(2): هرگونه واگذاری دائمی عرصه و اعیان پارک‌های جنگلی توسط شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های ذیربط به اشخاص حقیقی و حقوقی، ممنوع بوده و واگذاری محدوده‌هایی از پارک برای تجهیز و استقرار کاربری‌های مجاز، طبق ضوابط و مقرارت قانونی بهره‌برداری از پارک‌های جنگلی و به صورت اجاره با مدت معین، مجاز است.

5-4: با تاکید برممنوعیت هرگونه تفکیک و ساخت و ساز مسکونی در کلیه زیرپهنه‌های حفاظت (G)، به استثنای G321 و G2 ساخت و ساز مجاز با حداقل بنا و سطح اشغال، صرفا با تهیه طرح‌های ویژه، پس از تصویب در کمیسیون ماده (5) شهر تهران، مجاز است. (اصلاح طبق بند (1) مصوبه مورخ 28/07/1393 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

تبصره: خذف طبق بند (1) مصوبه مورخ 28/07/1393 شورایعالی شهرسازی و معماری

5-5: هرگونه ساخت وساز در پهنه حفاظت رود – دره‌ها (G31)، شامل مسیر رودخانه و حریم مصوب قانونی (حریم کیفی و ...) آن، ممنوع و در سایر محدوده‌های این پهنه، براساس طرح‌های توجیهی زیست محیطی و هیدرولوژیک و طرح‌های منظر و طراحی شهری مصوب کمیسیون ماده (5)، مجاز است.

تبصره: شهرداری تهران مکلف است، ظرف مدت یکسال از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهرتهران، منظر و طراحی شهری رود دره‌ها و ضوابط و مقرارت ساخت و ساز مربوطه را بر اساس مطالعه زیست محیطی و هیدرولوژِک و طرح‎های حفاظتی اسناد فرداست تهیه و به تصویب کمیسیون ماده (5) شهر تهران برساند.

5-6: در زیرپهنه حفاظت فرهنگی و تاریخی (G321)، هرگونه ساخت و ساز با مجوز و براساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی، مجاز است.

تبصره: شهرداری تهران موظف است با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ظرف مدت یکسال از ابلاغ طرح تفصیلی، نسبت به تدوین ضوابط زیرپهنه G321، و تصویب آن در کمیسیون ماده (5) شهر تهران، اقدام نماید.

5-7: در زیرپهنه حریم بزرگراه‌های ویژه (G322) هرگونه ساخت و ساز، ممنوع است و تمامی عرصه‌های این زیرپهنه، می‌باید صرفا به ایجاد فضای سبز اختصاص یابد؛ احداث جایگاه‌های سوخت، منوط به رعایت الزامات زیست محیطی، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، ضمن رعایت کلیه ضوابط ایمنی، حفظ حریم بزرگراه و انجام مطالعات ترافیکی لازم، پس از اخذ موافقت شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و تصویب موردی در کمیسیون ماده پنج شهر تهران، مجاز خواهد بود. (اصلاح طبق مصوبه مورخ 30/02/1398 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)

5-8 هرگونه ساخت و ساز در زیرگهنه حفاظت ویژه، محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر (G323)، صرفا براساس مصوبه کمیسیون ماده (5) شهر تهران (بند یک صورتجلسه شماره 585 کمیسیون ماده پنج شهر تهران)، مجاز است.

تبصره (1): حذف با توجه به تصویب طرح ساماندهی زیرپهنه G323 طی بند یک صورتجلسه 585 کمیسیون ماده پنج شهرتهران

تبصره(2): حذف تبصره با توجه به تهیه و تصویب طرح ساماندهی زیرپهنه (G323) طی بند یک صورتجلسه 585 کمیسیون ماده پنج شهر تهران

5-9: شهرداری تهران مجاز است، در کلیه زیرپهنه‌های G1 و G3، نسبت به تملک املاک برای ایجاد فضای سبز و تامین سرانه‌های خدمات شهری اقدام نماید. در کلیه زیرپهنه‌های G2، نیز شهرداری تهران می‌تواند در صورت توافق با مالکین، نسبت به خرید املاک به منظور ایجاد و تامین فضای سبز و سرانه‌های خدمات شهری، اقدام نماید.

5-10: حداقل نصاب تفکیک و افراز اراضی، در زیر پهنه‌های G2 معادی یک هکتار (ده هزارمترمربع) است (اصلاح طبق مصوبه مورخ 30/02/1398 در خصوص بند 8-9 و دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری مورخ 03/04/1398)

حذف تبصره 1 به دلیل مغایرت با دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری

5-11:صدورپروانه ساختمانی برای کلیه ساخت و سازهای در پهنه G، به ویژه در پارک‌ها، حتی برای اماکن متعلق به شهرداری الزامی است.

5-12: حفاظت و تثبیت کلیه پارک‌های شهریو فضاهای سبز (رفوژها، لچکی‌ها، درختان حاشیه خیابان‌ها و...)، موجود، به عنوان خدمات پشتیبان (فضای سبز) در کلیه پهنه‌های، الزامی است.

تبصره(1): تامین دسترسی سواره مناسب و ایجاد پارکینگ‌های عمومی برای پارک‌های جدیدالاحداث، با مقیاس عملکرد شهری، متناسب با حجم مراجعات و تواتر مراجعه، الزامی است. ضوابط و مقرارت احداث پارکینگ برای پارک‌های منطقه‌ای، شهری و فراشهری جدیدالاحداث، طبق بند 4-12 این سند است.

تبصره (2): حداکثر سطح اشغال در پارک‌های شهری برای فعالیت‌های مجاز به استقرار در پارک‌ها معادل 3 درصد، در دو طبقه، است. در پارک‌های مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای، سطح اشغال تا 7 درصد در دو طبقه مجاز است.

تبصره(3): به منظور اتخاذ تمهیدات مناسب برای بهبود دید داخل پارک، ایجاد مانع بصری در محیط پارک، به عنوان دیوار ممنوع است. همچنین برای مدیریت و صیانت از محدوده پارک‌ها، ایجاد مانع فیزیکی صرفا با استفاده از پوشش گیاهی و هرگونه عنصر شفاف با ارتفاع مناسب از سطح زمین، مجاز است.

تبصره (4): با تایید شهرداری تهران، حفر چاه و ایجاد تاسیسات مربوطه (حوضچه و کیوسک) حداکثر تا 30 مترمربع، توسط وزارت نیرو، در پارک‌های شهری (G11) مجاز است.

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما