ورود/ثبت نام(current)

قیمت حفاری ماشینی (فروردین ۱۴۰۳)

کد پست : 312 تاریخ انتشار : 1403/1/29 50
قیمت حفاری ماشینی (فروردین ۱۴۰۳)

قیمت حفاری ماشینی (فروردین ۱۴۰۳)

حفاری ماشینی یا حفاری با دستگاه یکی از روش‌های رایج حفاری و اخذ نمونه خاک جهت انجام آزمایش خاک است. پیش از این درمورد قیمت حفاری دستی به صورت کامل گفته شد.

 

قیمت حفاری با دستگاه

خاک‌ریزدانه (مانند جنوب تهران)

متری ۵/۱ میلیون تومان

خاک ماسه‌ای یا شن ریز (مانند مرکزتهران)

متری ۲/۱ میلیون تومان

خاک شنیو درشت دانه (مانند شمال تهران)

متری ۷/۲ میلیون تومان

درسنگ (ارتفاعات تهران)

متری ۵/۳ میلیون تومان

شهرستان‌های اطراف تهران

متری ۴ میلیون تومان

 

نکات مهم پیرامون قیمت حفاری ماشینی

هزینه ایاب و ذهاب و حمل تجهیزات و حمل نمونه‌های خاک در محدوده شهر تهران در قیمت‌های بالا لحاظ شده. برابی حمل دستگاه حفاری جرثقیل سه تن در نظر گرفته شده. اگر بنا بر وجود مشکلاتی در ساختمان مانند صعل‌العبور بودن و یا مشکلات استقرار دستگاه احتیاج به استفاده از جرثقیل بزرگتر باشد، هزینه آن به مبالغ اضافه میشود. تامین نگهبان و یا پرداخت هزینه آن به عهده کارفرما است. گرفتن آب و برق به عهده کارفرما است. برای حفاظت از دیواره گمانه‌ احتیاج به لوله پولیکا سایز ۶ میباشد. خرید این لوله و یا گرداخت هزینه آن به عهده سازنده ساختمان است. در صورت احتیاج به کول گذاری و کیسینگ گذاری، هزینه آن جداگانه دریافت میشود. همچنین اگر در حین حفاری به سنگ یا لایه ریزشی برخورد شد، هزینه جابجایی دستگاه و حفاری مجدداً به عهده کارفرما است. مبالغ بالا خالص بوده و احتیاج است ضرایب بیمه تامین اجتماعی به آنها اضافه شود. قیمت حفاری ماشینی در بعضی از شهرستان‌های اطراف تهران و استان‌های دیگر فرق میکند و شاید از مبالغ گفته شده بیشتر یا کم‌تر باشد.

 

عوامل تاثیر گذار بر هزینه حفاری ماشینی

قیمت حفاری با دستگاه همراه ثابت نیست. عوامل متفاوتی در تعیین قیمت تاثیرگذار است، در ادامه به بعضی از آن‌ها به صورت خلاصه اشاره میکنیم:

·         محل حفاری

اولین و یکی از تاثیرگذارترین عامل قیمت حفاری ماشینی، محل انجام آزمایش است. طبیعی است که اگر آزمایش در مناطقی با خاک نرم انجام شود حفتری در آن ارزان‌تر و در مناطقی که خاکشان مستحکم است حفاری گران‌تر خواهد بود. برای سنجش میزان سختی خاک از معیاری مانند تیپ خاک استفاده میشود.

·         عمق حفاری

عرف آن این است که حفاری آنقدر ادامه داشته باشد تا حداقل در یکی از گمانه‌ها حفاری را تا سنگ بستر ادامه بدهیم و در جهت اطمینان سه متر در داخل سنگ حفاری کنیم. هرچه عمق حفاری با دستگاه بیشتر باشد حفاری ماشینی سخت‌تر میشود. چون قیمت هر متر حفاری با دستگاه بیشتر میشود. نحوه تعیین عمق گمانه‌ها در دستورالعمل‌های سازمان نظام مهندسی گفته شده.

·         تعدا گمانه ماشینی

استقرار دستگاه حفاری ماشینی هزینه ثابت اولیه دارد. اگر تعداد گمانه‌ها زیاد باشد این مبلغ سرشکن شده و هزینه هر متر حفاری با دستگاه کم میشود. پس هر چقدر تعدا گمانه‌های یک پروژه بیشتر شود، قیمت هرمتر طول حفاری آن کم‌تر خواهد شد.

·         فاصله از شهر تهران

اکثر دستگاه‌های حفاری و جرثقیل‌هایی که آن‌ها را جابجا میکنند در شهر تهران هستند و این طبیعی است اگر محل انجام پروژه‌ای خارج از شهر تهران باشد، هزینه بالایی خواهد داشت به همین خاطر در جدول بالا، هزینه حفاری آزمایش خاک در شهرستان‌های اطراف تهران، از حفاری برای آزمایش خاک در شهر تهران بیشتر است.

 

مزایای حفاری ماشینی

·         اولین مزیت حفاری ماشینی این است که بار آن میتوان گمانه‌های با عمق خیلی زیاد حفاری کرد.

·         یکی دیگر از مزیت‌های آن این است که آن‌را در بین مهندسین ژئوتکنیک خیلی محبوب کرده مثل امنیت آن.

·         حفاری ماشینی حاشیه امنیت زیادی دارد و بخاطر اینکه اپراتورها روی سسطح زمین بوده و در داخل گمانه نمی‌روند احتمال آسیب دیدگی در آن‌ها کم‌تر است.

·         در هر نوع ساختمان، اعم از ساختمان شمالی و ساختمان جنوبی قابل انجام است.

·         بخاطر مکانیزه بودن حفاری، نتایج حاصل از آزمایش‌های صحرایی که با دستگاه انجام میشود، مثل آزمایش SPT دقیق‌تر است.

·         نمونه گیری دست نخورده بهتر و راحت‌تر صورت میگیرد.

·         برخورد به سطح آب زیرزمینی اصلا مهم نیست.

·         برخورد به سنگ تاثیری در کار دستگاه ندارد و میتواند یه راحتی به کارش ادامه بدهد.

·         برخورد به فاضلاب برای حفاری‌های ماشینی آنقدر مهم نیست.

 

معایب حفاری با دستگاه

حفاری ماشینی در کنار مزایایی که دارد معایبی هم دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

·         حفاری ماشینی انعطاف پذیری زیادی ندارد و نمیتوان هرجایی از آن استفاده کرد.

·         دستگاه‌های حفاری خیلی سنگین هستند و حمل و نقل آن‌ها بسیار دشوار است.

·         این دستگاه‌ها دارای دکل‌های بلند است که معمولاً در ساختمان‌های جنوبی، قابلیت استفاده ندارند.

·         یکی دیگر از معایب این روش، هزینه حفاری ماشینی نسبتاً بالا است.

·         احتیاج به نیروی کار ماهر و با تجربه است.

·         تراز بودن دستگاه خیلی مهم است و در سطوح کج اصلا قابل اجرا نیست.

·         امکان مترکشی و کنترل عمق سخت است.

·         حفاری ماشینی احتیاج به آب دارد، همچنین در مکان‌هایی که آب نیست، حفاری خیلی دشوار میشود.

·         عدم امکان انجام آزمایش دانسیته در محل

·         در این نوع حفاری نمیتوان آزمایش بارگذاری صفحه انجام داد.

همانطور که مطالعه کردید، حفاری ماشینی هم معایب و مزایایی دارد. سوال اینجاست: که برای پروژه شما حفاری دستی بهتر است یا حفاری ماشینی؟ که این بستگی به زمین شما دارد. در بعضی مواقع حفاری دستی بهتر است و در بعضی مواقع حفاری ماشینی.

 

انواع روش‌های حفاری ماشینی

حفاری با دستگاه، یک نوع از حفاری زمین است که طی آن زمین با قطر ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر توسط دستگاه حفاری شده و قابلیت آنرا دارد که برای حفاری‌های عمیق مورد استفاده قرار میگیرد. به سوراخ ایجاد شده به وسیله حفاری ماشینی، گمانه گفته میشود. دراینجا با انواع محتلف حفاری با دستگاه آشنا میشویم:

۱- حفاری اوگری

این روش ساده و ارزان در کارهای حفاری معمولی مورد استفاده قرارمیگرد. این نوع حفاری را میتوان برای گرفتن نمونه‌های دست خورده استفاده کرد. خاصیت اوگر آن است که وقتی می‌چرخد خودش پایین میرود ولی خاک‌ها را به سطح زمین می‌رساند.

۲- حفاری روتاری

نوعی دیگر از حفاری است که طی آن سرمته‌ای در آخر میله حفاری قرارداده شده و بر روی خاک یا سنگ می‌چرخد. اگر با خاک معمولی مواجه باشیم سرمته احتیاجی نیست و صرفاً همان چرخش و فشار کافی است. خاک برآمده از این نوع حفاری دست خورده است. چراکه در اثر چرخش خاک داغ میشود و تمام آب آن را خشک میکند. خاک یا سنگ کاملاً با فشار داخل نمونه گیر قرار میگیرد و آن فشار اصطکاک زیادی بین خاک و نمونه گیر ایجادا میکند و باعث میشود بافت خاک عوض شود.

۳- حفاری شستشویی

در این روش با استفاده از فشار آب در خاک حفاری صورت میگیرد. مته‌ای در خاک قرار میگیرد که در آن سوراخ‌هایی وجو دارد. از این سوراخ‌ها آب با فشار زیاد خارج میشود و خاک را میشود. این روش ارزان و ساده است اما برای سنگ‌ها کاربرد ندارد. سنگ‌ها کاربردندارد. سنگ‌‎ها را نمیتوان به این روش از داخل گمانه خارج کرد. در تصویر زیر نمایی از حفاری به روش شستشویی را میبینید.

۴- حفاری ضربه‌ای

مکانیزم این روش، ضربه زدن و خردکردن خاک یا سنگ آخرگمانه است. این کار به وسیله رها کردن یک وزنه سنگین به آخر گمانه صورت میگیرد. در اثر رهایی این وزنه خاک یا سنگ خرد شده و در ادامه توسط فشار آب خاک‌های خرد شده بالا می‌آید.همچنین نوع دیگری از این روش توسط چکش ضربه زن انجام میشود. این چکش بادی که فشار هوای فشرده کار میکند، مرتب به آخر گمانه ضربه میزند و خاک یا سنگ را خرد میکند.

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما