ورود/ثبت نام(current)

عوارض پروانه صدور ساختمانی

کد پست : 291 تاریخ انتشار : 1402/12/19 138
عوارض پروانه صدور ساختمانی

عوارض صدور پروانه ساختمانی

هرگونه بهره­ مندی از امکانات و خدماتی مستلزم پرداخت هزینه یا در اصطلاح عوارض مرتبط با آن است. در کشور ما نهادهای مختلف بر اساس مجوزهایی که قانون اساسی و قوانین مصوب دولتی تبیین می­ کند برای خدماتی که به شهروندان ارائه می­ کنند، برآورد هزینه کرده و از متقاضیان اخذ می­ کنند. در این میان شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد ارائه‌دهنده خدمات شهری عوارض گوناگونی حسب خدمت ارائه‌شده اخذ می­ کنند. در اینجا ما به عوارض مرتبط با پروانه ساخت و نوسازی می­‌پردازیم که در ادامه یک­ به ­یک بررسی می‌­شود.

انواع عوارض

انواع عوارض ، مساوی با انواع خدماتی است که هر نهاد و سازمانی ارائه می کند اما آن دسته عوارضی که در روستا رایج است به شرح زیر است :

۱. عوارض صدور پروانه ساخت

فرمول کلی :

زیربنای مجاز = درصد تراکم بنا ( ۶۰٪) × مساحت زمین

مبلغ عوارض صدور پروانه ساخت = قیمت منطقه ای × زیربنای مجاز

این روش کل مبلغ عوارض زمین را محاسبه می کند مثلاً‌ اگر شما ۳۰۰ متر زمین دارید باید از همان ابتدا عوارض ۶۰ درصد اعیانی یعنی ۱۸۰ متر زیربنا را پرداخت کنید در حالیکه همینک انتخاب میزان زیربنا به دلخواه متقاضیان است و میزان آن در دهیاری گودگز از ۵۶ متر تا ۱۹۸ متر مربع در نوسان است . لذا دهیاری طبق دستورالعمل صادره از استانداری طبق فرمول ساده زیر عمل می کند :

مبلغ عوارض صدور پروانه ساخت = ۱۰۰۰۰ ریال × زیربنای مورد نظر

مثلاً عوارض ساخت بنایی به زیربنای ۹۰ متر مربع مساوی است با :

ریال۹۰۰۰۰۰=۱۰۰۰۰ ریال × ۹۰


۲. عوارض سطح روستا

یا همان عوارض سالانه که شامل کلیه ساختمانها ، تاسیسات و حتی زمینهای واقع در محدوده روستا می گردد و مبلغ آن یک هزارم متوسط ارزش معاملاتی ملک می باشد . و شیوه محاسبه آن به این شرح است :

۱۰۰۰÷ قیمت ملک =عوارض سالیانه

مثلاً اگر قیمت یک ساختمان ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال باشد عوارض سالانه آن برابر است با ۰۰۰/۱۰۰ ریال .

که بطور ساده می توان گفت :

به ازای هر میلیون تومان ، ۱۰۰۰ تومان عوارض دریافت می شود .


۳. عوارض صدور پروانه دیوارگذاری

منظور از دیوارگذاری یا حصارکشی این است که متقاضی بدون اینکه قصد احداث ساختمان در زمین خود داشته باشد تنها می خواهد دور زمین خود دیوار بکشد که علل آن به انگیزه متقاضی بستگی دارد . نکته مهم این است که این کار جنبه قانونی دارد . متقاضی جهت دیوارکشی خود (( باید )) به دهیاری مراجعه کرده و با انجام پاره ای امور اداری و هزینه ای اندک مجوز حصارکشی از دهیاری دریافت می کند . اهمیت مجوز حصار کشی در این است که با دریافت این مجوز ، محدوده زمین ، حدود چهارگانه و حریم کوچه و معابر عمومی مشخص شده و مالک در خصوص توسعه آینده معابر و توسعه روستا هیچگونه نگرانی نخواهد داشت . اخذ مجوز حصارکشی بهترین شیوه برای حفظ زمین از تعرض اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد . شیوه محاسبه آن بدین نحو است :

 

مثلاً اگر قیمت منطقه بندی ۵۰۰۰ ریال باشد عوارض صدور مجوز احداث دیواری به مساحت ۴۰۰ متر بدین صورت می باشد :

ریال ۲۰۰۰۰۰۰= ۵۰۰۰ × ۴۰۰

۴. عوارض تمدید پروانه ساخت

منظور از این عوارض ، محاسبه مابه التفاوت عوارض امسال با سال صدور پروانه ساخت است . مثلا‍ ً عوارض صدور پروانه ای در سال ۱۳۹۲ به زیربنای ۱۰۰ متر مربع ۰۰۰/۰۰/۸ بوده و عوارض همان زیربنا در سال ۱۳۹۳ ۰۰۰/۰۰۰/۱ریال است . لذا در هنگام تمدید پروانه باید مبلغ ۰۰۰/۲۰۰ ریال به عنوان عوارض تمدید از متقاضی دریافت گردد .


۵.هزینه خدمات کارشناسی

 منظور از کارشناسی ، بازدید اولیه از اراضی یا پاسخ کتبی به استعلام سایر ادارات و نهادها از دهیاری می باشد . مثلاً بانک برای براورد ارزش ملکی که سند آن به گرو گذاشته می شود از دهیاری استعلام می گیرد و دهیاری وضعیت ملک را کتباً اعلام می کند . این امر مستلزم پرداخت هزینه ای است که هزینه خدمات کارشناسی نامیده می شود و مبلغ آن بین ۰۰۰/۳۰ تا ۰۰۰/۱۵۰ ریال می باشد .


۶.هزینه خدمات زباله

جمع آوری و حمل زباله از مبداء تولید تا محل دفن توسط دهیاری صورت می گیرد که طبعاً هزینه زیادی در بر دارد . در حال حاضر دهیاری گودگز بر اساس تعریف سرانه اقدام به دریافت این عوارض می کند نه بر اساس واحد مسکونی یا تعداد منازل . مبلغ این هزینه متغیر است و سال به سال تغییر می کند . اما در سال ۱۳۹۳ مبلغ عوارض آن ماهانه ۳۰۰۰۰  ریال به ازای هر خانواده می باشد .


۷.عوارض حق افتتاح کسب و تمدید پروانه کسب

این عوارض در هنگام صدور اولین پروانه کسب ، به میزان سه برابر عوارض سالیانه از متقاضی دریافت می گردد . عوارض تمدید پروانه کسب معادل دو برابر عوارض سالانه می باشد .


۸.عوارض حق تفکیک

کلیه اراضی موجود در سطح روستا که بر اساس ضوابط طرح هادی دارای کاربری مسکونی است و مساحت آن بیشتر از ۱۰۰۰ متر مربع است هنگام تفکیک ، علاوه بر شوارع و معابر مورد نیاز ، طبق جدول زیر بخشی از زمین خود را جهت تامین خدمات مورد نیاز روستا اختصاص داده و یا جهت تامین سرانه خدمات عمومی عمرانی روستا به صورت بلاعوض و رایگان در اختیار دهیاری قرار گیرد . 

ضمناً در این رابطه تنظیم توافقنامه الزامی است .

مثلاً متقاضی اقدام به تفکیک ۲۰۰۰ متر اراضی خود نموده است . در این صورت ، فرضاً اگر قیمت هر متر زمین در روستا ۰۰۰/۲۰ ریال باشد متقاضی باید مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸ ریال به عنوان عوارض تفکیک پرداخت کند :

ریال ۰۰۰/۰۰۰/۸ = ۰۰۰/۲۰×( ۲۰٪ × ۲۰۰۰)

۹.عوارض تغییر کاربری

تغییر کاربری یعنی تبدیل نوع استفاده زمین به نوعی دیگر . مثلاً قطعه زمینی در گذشته زمین کشاورزی بوده و اما امروز به علت توسعه روستا به زمین مسکونی تبدیل شده است . فلسفه این عوارض این است که در این خصوص ما با نوعی ارزش افزوده روبرو هستیم . یعنی ارزش زمین مسکونی نوعاً بیشتر از زمین کشاورزی است و زمین با تبدیل شدن از کشاورزی به مسکونی ارزشی چند برابر پیدا می کند . شیوه محاسبه عوارض تغییر کاربری به صورت زیر می باشد :

 

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما