آزمون کارشناسی
کد خبر : 9466 تاریخ انتشار : 1403/4/24 2575
آزمون کارشناسی رسمی ۱۴۰۳

زمان بندی ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی 1403

ü     قانون برای قضاوت در مورد پرونده‌هایی که قاضی در آن‌ها سر رشته و تخصص کافی را ندارد راه حلی ارائه می‌کند که مورد انتخاب کارشناس رسمی میباشد. از آن‌جایی که قضاوت و اظهار نظر این کارشناسان سرنوشت پرونده و افراد دخیل در آن را مشخص می‌نماید بنابراین افراد انتخاب شده باید در حیطه شغلی خود متخصص و ماهر باشند.

ü     مطابق با ماده 187 قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران مرکز کارشناسان قوه قضاییه در سال 1380 تاسیس شد. این مرکز با توجه به مجوزی که از سمت قانون گرفته است می تواند از طریق برگزاری آزمون هایی صلاحیت کارشناسان رسمی قوه قضائیه را تایید نماید. در واقع هدف تاسیس این مرکز سهولت دسترسی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق افراد می باشد.

ü     همانطور که گفته شد آزمون کارشناس رسمی از طرف دو مرجع دادگستری و قوه قضاییه برگزار می شود. در این بند از مقاله آزمون کارشناس دادگستری ۱۴۰۳ به اختصار توضیح داده می شود. داوطلبانی که قصد دارند پروانه کارشناس رسمی دادگستری 1403 را دریافت نمایند طبیعتا باید در آزمون این مرجع شرکت نمایند. پذیرفته شدن به عنوان کارشناس رسمی دادگستری  دو مرحله دارد که شامل شرکت در آزمون کتبی و مصاحبه های شفاهی تخصصی می باشد.

ü     برای شرکت در هر کدام از آزمون های کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه لازم است داوطلبان از زمانبندی دقیق کارشناس رسمی ۱۴۰۳ مطلع باشند تا بتوانند هریک از مراحل ثبت نام را در زمان مقرر شده تکمیل نمایند. همچنین براساس آخرین اطلاعیه منتشر شده آزمون کارشناس رسمی دادگستری در دی ماه سال جاری برگزار می شود. در ادامه این بخش جدولی در خصوص زمان ثبت نام کارشناسان دادگستری و قوه قضاییه 1403 ارائه شده است.

مراحل آزمون در سال گذشته

آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه

آزمون کارشناس رسمی دادگستری

انتشار دفترچه ثبت نام

29 شهریور

1 آبان

زمان ثبت نام

29 شهریور تا 5 مهر

1 تا 7 آبان

تمدید مهلت ثبت نام

تا 10 مهر

تا 14 آبان

زمان کارت ورود به جلسه

9 آبان

12 دی

زمان برگزاری آزمون

12 آبان

15 دی

تاریخ اعلام نتایج

اعلام نشده

اعلام نشده

 

ü   با توجه به جدول بالا می توان گفت تاکنون هیچ اطلاعیه ای مبنی بر زمان آزمون کارشناسان دادگستری سال ۱۴۰۳ منتشر نشده است. لازم به ذکر است در صورت انتشار اخبار یا اطلاعیه های جدید زمانبندی دو آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه و دادگستری جدول بالا بروزرسانی می شود.

 

v   قبولی در آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه می تواند هدف تمامی فارغ التحصیلان رشته های مرتبط به این حوزه باشد.

 

دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü     آزمون های استخدامی نهادها و سازمان های کشور، به منظور اطلاع رسانی بهتر و واضح به متقاضیان آزمون خود، اقدام به انتشار دفترچه راهنما می نمایند. در دفترچه ثبت نامی آزمون های استخدامی موارد و نکات مهمی در رابطه با هر آنچه برای ثبت نام داوطلبان اهمیت دارد، درج می شود. نهادهای دادگستری و قوه قضاییه نیز به همین منظور، اقدام به انتشار دفترچه استخدام نموده که معمولا همراه با فراخوان های ثبت نام آزمون های استخدامی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

ü    همان طور که خاطر نشان شد، در دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی موارد مهمی قرار داده می شود که در این بخش از مقاله ابتدا به بررسی دفترچه راهنما آزمون استخدامی کارشناسان دادگستری سپس به دفترچه ثبت نامی آزمون کارشناسان قوه قضاییه پرداخته شده است.

 

موارد موجود در دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری

ü     شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان

ü     امتیازات و سهمیه های قانونی این آزمون

ü     توضیحاتی راجع به مراحل ثبت نام

ü     مراحل آزمون کتبی و آزمون شفاهی

ü     کد و عناوین رشته های مورد نیاز کارشناسی

ü     کد و عناوین رشته های مورد نیاز کارشناسی ارشد

ü     نشانی پستی کانون های کارشناسان رسمی دادگستری استان ها

ü     فهرست رشته محل ها

ü     فرم پیش نویس تقاضانامه ثبت نام

در ادامه این بخش از مقاله به منظور سهولت دسترسی داوطلبان به دفترچه ثبت نام آخرین آزمون برگزار شده کارشناس رسمی قوه قضاییه لینک دانلود آن قرار داده شده است. لازم به ذکر است در صورت انتشار اصلاحیه دفترچه ثبت نامی کارشناس رسمی دادگستری این بخش از مقاله بروزرسانی می شود.

 

دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه

ü   دفترچه راهنما آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه همان دفترچه ثبت نامی دادگستری می باشد و در نتیجه مواردی که در برای آزمون کارشناسان دادگستری در دفترچه راهنما آورده شده است مانند مواردی می باشد که باید برای آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه رعایت شود. لازم به ذکر است دفترچه ثبت نامی آزمون کارشناسان قوه قضاییه در این بخش از مقاله برای دانلود قرار داده شده است.

 

شرایط ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü    همچون سایر آزمون های استخدامی نهادهای دولتی ثبت نام در آزمون کارشناسان دادگستری و قوه قضاییه سال 1403 نیز بر مبنای شرایطی انجام می گیرد که این شرایط با توجه به اهداف این مراجع تدوین شده است و داوطلبان متقاضی شرکت در این آزمون ها بایستی این شرایط را که در دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم بندی شده است، مطالعه نمایند. سپس داوطلبان واجد شرایط می توانند نسبت به ثبت نام در آزمون استخدامی کارشناس رسمی سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند.

 

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

ü     داوطلبان باید به دین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متدین باشند.

ü     داوطلبان می بایست به به نظام جمهوری اسلامی ایران وفادار و اعتقاد داشته باشند.

ü     داوطلبان می بایست دارای تابعیت نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

ü     دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت دائم برای آقایان الزامی می باشد.

ü     یکی دیگر از شرایط عمومی آزمون استخدامی کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه اعتیاد نداشتن به مواد مخدر و دخانیات است.

ü     برخورداری از توانایی روانی و جسمی کامل متناسب با شغلی که درخواست کننده در نظر دارد.

ü     متقاضی نباید دارای محکومیت جزایی موثر برای استخدام باشد.

ü     داوطلبی که به گروه های غیرقانونی و مخالف با اسلام وابستگی داشته باشد و یا سابقه عضویت در آنها را داشته باشد امکان ثبت نام نخواهد داشت.

ü     سن داوطلبان باید حداقل 24 سال تمام در پایان مهلت ثبت نام باشد.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون کارشناسی دادگستری و قوی قضاییه

ü   داشتن حداقل مدرک کارشناسی از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی لازم است. باید گفت داوطلب فقط می تواند در همان رشته ای که تحصیلات دانشگاهی دارد ثبت نام نماید به عبارت دیگر رشته متقاضی باید باید رشته مورد تقاضا در سایت همخوانی داشته باشد.

ü  مدت زمان بین دریافت مدرک لیسانس متقاضی با ثبت نام در آزمون باید 5 سال باشد و همچنین داوطلب باید 5 سال سابقه کار مرتبط با رشته خود داشته باشد. نکته قابل توجه این است که 5 سال سابقه کار داوطلب بعد از تاریخ فارغ التحصیلی وی محاسبه می شود.

ü  متقاضی نباید کارشناس رسمی در همان رشته یا رشته دیگر باشد به عنوان مثال فردی که هم اکنون به عنوان کارشناس رسمی قوه قضاییه کار می کند نمی تواند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری ثبت نام نماید البته فرد می تواند قبل از ادای سوگند و دریافت پروانه کارشناسی، پروانه قبلی را باطل کند.

ü     متقاضی باید بومی همان استانی باشد که به عنوان شهر محل آزمون خود انتخاب نموده است.

ü     باید یادآور شد داوطلبان آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه ۱۴۰۳ می بایست تمامی شرایط ذکر شده در دفترچه ثبت نامی این آزمون ها را دارا باشند چراکه در صورت اینکه در هر مرحله ای از فرآیند پذیرش اگر مشخص شود متقاضی واجد موارد فوق نیست، ثبت نام وی لغو و از ادامه مراحل ثبت نام محروم خواهد شد. لذا به داوطلبان توصیه می شود هریک از این شرایط را به طور دقیق بررسی و رعایت نمایند.

 

v    در میان آزمون هایی که برای ورود به مشاغل حرفه ای برگزار می شوند، آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری یکی از مهم ترین آن‌ ها می باشد. این آزمون در هر سال ممکن است شامل تغییرات یا تبصره های جدیدی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام در آزمون وکالت می توانید مقاله ای که لینک آن را در قسمت زیر قرار داده ایم، مطالعه نمایید.

 

رشته‌های مجاز به ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü     همانطور که توضیح داده شد هدف از برگزاری آزمون کارشناس رسمی به کارگیری و گزینش نیروی انسانی مستعد و ماهر در رشته های مختلف این وزارت ها می باشد. لیست رشته های مورد نیاز ثبت نام آزمون کارشناس رسمی همانند اکثر آزمون های استخدامی در دفترچه راهنمای این آزمون ها اعلام می شود.

 

ü     نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که در دفترچه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی ۱۴۰۳، رشته های کارشناسی با توجه به تعداد سنوات سابقه کار جدا شده است و به شرح زیر می باشد:

 

 

ü     داوطلبانی که مدرک کارشناسی یا بالاتر دارند علاوه بر اینکه رشته تحصیلی آن ها باید با رشته های موجود تطابق داشته باشد، می بایست 5 سال سابقه کار نیز داشته باشند

ü     افرادی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته های غیر مرتبط هستند باید 15 سال سابقه کار عملی داشته باشند.

ü     داوطلبانی که دانشنامه کارشناسی یا بالاتر مرتبط و حداقل 5 سال سابقه کاری با رشته مورد تقاضا دارند می توانند در رشته های زیر ثبت نام نمایند. البته در این جدول صرفا چند مثال از رشته های هر گروه آورده شده است، داوطلبان برای دیدن لیست کامل رشته های مجاز به ثبت نام آزمون کارشناس رسمی باید به دفترچه ثبت نامی این آزمون ها مراجعه نمایند.

عنوان شغلی

مدارک مرتبط

آبزیان و شیلات

مهندس شیلات و آبزیان/ دکتری دامپزشکی/ بهداشت آبزیان/ تکثیر و پرورش

الکتروشیمی و پتروشیمی و فرآورده‌های شیمایی

مهندس پتروشیمی/ مهندس پلیمر/ مهندسی نفت/ مهندسی بیوشیمی

ایرانگردی و جهانگردی

توریسم/ هتلداری/ علوم اجتماعی/ گردشگری مذهبی

برق، الکترونیک و مخابرات

مهندسی تکنولوژی الکترونیک/ مهندسی تکنولوژی مخابرات/ مهندسی الکترومکانیک/ مهندسی کنترل و ابزار دقیق

برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات

مهندسی برق/ مهندسی مکانیک/ مهندسی صنایع/ تاسیسات حرارتی و برودتی

تاسیسات ساختمانی

مهندسی الکترومکانیک/ مهندسی مکانیک/ مهندسی تکنولوژی برق/ مهندسی فناوری مکاترونیک

تعیین نفقه

حقوق قضایی/ مددکاری اجتماعی/ فقه و مبانی حقوق اسلامی/ مطالعات خانواده

حسابداری و حسابرسی

حسابداری/ مدیریت مالی/ علوم بانکی/ مدیریت صنعتی

راه و ساختمان

مهندسی عمران/ عمران/ مهندسی معماری/ تکنولوژی معماری

صنایع گاز و گازرسانی

مهندسی گاز/ مهندسی نفت و گاز/ مهندسی شیمی/ مهندسی پتروشیمی

کامپیوتر و فناوری اطلاعات

مهندسی سیستم‌های کامپیوتری/ مهندسی سیستم/ علوم کامپیوتر/ مهندسی فناوری کنترل

کشاورزی و منابع طبیعی

آموزش کشاورزی/ اقتصاد کشاورزی/ توسعه کشاورزی/ علوم و مهندسی جنگل

معادن

مهندسی معدن/ زمین شناسی/ مهندسی تکنولوژی معدن/ مهندسی زمین شناسی

مهندسی پزشکی، لوازم و تجهیزات پزشکی

مهندسی پزشکی/ مهندسی برق/ مهندسی الکترونیک/ مهندسی مکانیک

مواد (فلزات، سرامیک، کامپوزیت)

مهندسی ریخته‌گری/ مهندسی تولید آهن و فولاد / مهندسی شکل دادن به فلزات/ مهندسی تکنولوژی تولید

نقشه برداری و اطلاعات مکانی

مهندسی نقشه برداری/ سنجش از دور/ سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی/ مهندسی تکنولوژی نقشه برداری

امور سرمایه گذاری، پولی و اعتباری

اقتصاد/ مدیریت بازرگانی/ علوم بانکی/ مدیریت کسب و کار

امور وسایل نقلیه موتوری زمینی ویژه مهندسین

مهندسی مکانیک/ مهندسی خودرو/ مکانیک خودرو/ سیستم محرکه خودرو

 

ü     متقاضیانی که دانشنامه کارشناسی با بالاتر غیر مرتبط با حداقل 15 سال سابقه کاری دارند و همچنین افرادی که مدرک کارشناسی مرتبط با 5 سال سابقه کار دارند، می توانند رشته های زیر را انتخاب نمایند:

ردیف

عنوان رشته کارشناسی

مدارک مرتبط و شرایط خاص رشته مورد نظر

1

امور اسلحه و مهمات

نظامی و انتظامی/ فیزیک/ مهندسی برق/ مواد

2

امور آتش سوزی و آتش نشانی

مدیریت حریق و حوادث/ آتش نشانی/ آتش نشانی و خدمات ایمنی/ مهندسی شیمی

3

امور ثبتی

علوم ثبتی/ حقوق/ حقوق ثبت اسناد و املاک/ مدیریت ثبت اسناد و املاک

4

تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت

کامپیوتر/ گرافیک/ کشف علمی جرائم

5

حوادث ناشی از کار

بهداشت صنعتی/ بهداشت حرفه‌ای/ ایمنی صنعتی/ طب کار

6

ساعت و جواهرات

طلا و جواهرات

7

صنایع چوب

صنایع چوب/ چو شناسی/ طراحی و مهندسی چوب/ فرآورده‌های چندسازه چوب

8

صنایع دستی

صنایع دستی

9

فرش

طراحی فرش دستبافت/ فرش

10

امور وسایل نقلیه موتوری زمینی ویژه افسران

راهنمایی و رانندگی/ علوم و انتظامی/ فرماندهی و مدیریت انتظامی/ علوم پلیسی

11

کامپیوتر و فناوری اطلاعات

مهندسی سیستم‌های کامپیوتر/ مهندسی فناوری کنترل

12

کشاورزی و منابع طبیعی

آموزش کشاورزی/ اقتصاد کشاورزی/ توسعه کشاورزی/ علوم و مهندسی جنگل

13

معادن

مهندسی معدن/ زمین شناسی/ مهندسی تکنولوژی معدن/ مهندسی زمین شناسی

14

مهندسی پزشکی، لوازم و تجهیزات پزشکی

مهندسی پزشکی/ مهندسی برق/ مهندسی الکترونیک/ مهندسی مکانیک

15

مواد (فلزات، سرامیک، کامپوزیت)

مهندسی ریخته‌گری/ مهدسی تولید آهن و فولاد/ مهندسی شکل دادن به فلزات/ مهندسی تکنولوژی تولید

16

نقشه برداری و اطلاعات مکانی

مهندسی نقشه برداری/ سنجش از دور/ سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی/ مهندسی تکنولوژی نقشه برداری

17

تمور سرمایه گذاری، پولی و اعتباری

اقتصاد/ مدیریت بازرگانی/ علوم بانکی/ مدیریت کسب و کار

18

امور وسایط نقلیه موتوری زمینی ویژه مهندسین

مهدسی مکانیک/ مهندسی خودرو/ مکانیک خودرو/ سیستم محرکه خودرو

 

ü     البته داوطلبانی که دانشنامه کارشناسی ارشد یا بالاتر دارند برای ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری ۱۴۰۳ باید در رشته زیر تحصیل کرده باشند و دارای 5 سال سابقه کار مرتبط باشند.

 

ردیف

عنوان رشته کارشناسی

مدارک مرتبط و شرایط خاص رشته مورد نظر

1

دارو سازی

دکتری سم شناسی/ دکتری داروسازی

 

ü     لازم به ذکر است جداول بالا مربوط رشته های مجاز به ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دوره گذشته می باشد، در صورت انتشار لیست رشته های مربوط آزمون سال جاری این بخش از مقاله بروزرسانی و به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

 

v   دیوان محاسبات با برگزاری آزمون استخدامی نیروی جدید و متخصص جذب می کند. آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور در دو بخش آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی برگزار می شود.

 

مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü     تا به اینجای مقاله در رابطه با زمانبندی ثبت نام این آزمون ها، دفترچه های ثبت نامی، شرایط موجود و رشته های مورد نیاز برای نام نویسی اطلاعات کاملی ارائه شد، در این بخش از مقاله به مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403 پرداخته شده است.

ü     باید یادآور شد که آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه تحت نظارت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار می شود. ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه هر دو از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور انجام پذیر است. داوطلبان برای تکمیل فرآیند ثبت نام موظفند پس از اطلاع از شرایط وضع شده این آزمون نسبت به پرداخت هزینه، تکمیل فرم ثبت نام و بارگذاری مدارک خود اقدام نمایند

 

v    در ادامه این تیتر به منظور سرعت بخشیدن به روند ثبت نام متقاضیان عزیز و جلوگیری از اشتباهات لیستی از مدارک لازم ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه ۱۴۰۳ و توضیحاتی راجع به هرکدام آورده شده است.

ü     عکس پرسنلی اسکن شده

ü     اسکن کارت ملی

ü     اسکن صفحات شناسنامه اسکن مدارک تحصیلی (مدرک کارشناسی و یا بالاتر)

ü     مدارک مربوط به سوابق کار حرفه‌ای و پرداخت بیمه

ü     داوطلبان آقا باید فایل اسکن مدارک نظام وظیفه خود را با فرمت JPG ارسال نمایند.

 

v    متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی سال ۱۴۰۳ باید به این نکته دقت کافی را بفرمایند که اسکن عکس از روی کارت های شناسایی یا شناسنامه مورد قبول واقع نخواهد شد لذا توصیه می شود تمامی تذکرات ذکر شده برای هر کدام از مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403 رعایت شود. ضروری است که داوطلبان تمامی مدارک خواسته شده را در کمال درستی بارگذاری نمایند چرا که مسئولیت ارسال مدارک نامربوط و اشتباه به عهده آن ها خواهد بود. درصورت ارسال مدارک ناقص و نامربوط امکان باطل شدن ثبت نام داوطلبان وجود دارد.

 

سایت ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü     برای سهولت ثبت نام داوطلبان، ثبت نام آزمون های استخدامی معمولا به صورت اینترنتی و از طریق سایت های ثبت نامی انجام می شودآزمون های استخدامی کارشناس رسمی ۱۴۰۳  که مربوط به دو نهاد دادگستری و قوه قضاییه است نیز همانند سایر آزمون های استخدامی از طریق سایت ثبت نامی انجام می شود.سایت در نظر گرفته شده برای ثبت نام این آزمون سایت سازمان سنجش به  آدرس sanjesh.org است.

ü     سایت سازمان سنجش منبع اصلی اطلاعیه ها و اخبار های مربوط به آزمون کارشناسان قوه قضاییه و دادگستری 1403 است. افراد برای ثبت نام در این آزمون در ابتدا باید دفترچه مربوط به این آزمون را از سایت ثبت نام، یعنی سایت سازمان سنجش دانلود کرده و به طور کاملا دقیق آن را بررسی کنند. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسان دادگستری و قوه قضاییه همزمان با شروع ثبت نام در سایت سنجش قرار خواهد گرفت.

ü     داوطلبان پس از بررسی دقیق دفترچه و شرایط ثبت نام آزمون کارشناسان دادگستری و قوه قضاییه در ابتدا باید کارت اعتباری آزمون مورد نظر را خریداری کنند و سپس با اطلاعات کارت اعتباری وارد سیستم ثبت نام شده و فرم ثبت نام را پر کرده و مدارک خود را بارگزاری کنندکارت ورود به جلسه آزمون کارشناس رسمی ۱۴۰۳ نیز از طریق همین سایت در بازه ی زمانی یک هفته قبل از آزمون در دسترس افراد قرار میگیرد.تمامی نتایج مربوط به این آزمون ها چه در مرحله ی اول و چه مرحله نهایی نیز از طریق سایت سنجش و لینک مربوطه قابل دسترسی است.

 

منابع ثبت نام آزمون کارشناس رسمی 1403

ü     داوطلبان می توانند با اطلاع از منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه ۱۴۰۳ به نحو احسنت خود را برای آزمون آماده کنند. مواد آزمون کارشناس رسمی این دو مرجع در بعضی از دروس با هم مشترک بوده و در سایر دروس داوطلبان باید طبق آزمون مدنظر خود منابع آزمون استخدامی کارشناس رسمی را مطالعه نمایند. به همین منظور در این بخش از مقاله اطلاعاتی در این رابطه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

 

منابع و دروس امتحانی مشترک آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

مواد امتحانی و دروس مربوط به این قسمت در میان رشته های مختلف مشترک است، در واقع این مایع همان متون قانونی مربوط به حرفه کارشناسی می باشد که به شرح زیر می باشد:

ü     قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 18/01/1381

ü     آیین نامه اجرایی قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری

ü     ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی

ü     آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم اقتصادی که موصب تاریخ 27/11/1397 رئیس قوه قضاییه می باشد.

ü     منابع امتحانی مرتبط با کارشناسی در قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری

 

منابع و دروس امتحانی تخصصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

ü     هر کدام از رشته های تخصصی آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییه و دادگستری ۱۴۰۳ دارای منابع و دروس اختصاصی هستند. داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نامی از منابع تخصصی این آزمون ها مطلع شوند. با توجه به این که تعداد رشته ها و منابع مربوط به آنها زیاد است لذا پیشنهاد می شود داوطلبان در مطالعه دفترچه راهنما دقت عمل به خرج دهند و منابع تخصصی آزمون کارشناسان رسمی را بر اساس رشته انتخابی خود پیدا کنند.

 

v    سازمان قوه قضائیه به منظور سهولت و تسریع در امور اداری مراجعین در شوراهای حل اختلاف هر سال نیروهایی را به عنوان داوران و میانجیگران استخدام می کند که این جذب نیرو به دو صورت انجام پذیر است.

 

 

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط

news
7شهریور1403

ضریب اشتغال به کار

اطلاعیه نحوه اعمال ضریب اشتغال به کار حرفه‌ای برای اشخاص حقوقی طراح و ناظر

news
1شهریور1403

استحکام بنا

تایید برگه استحکام بنا

news
29مرداد1403

تعرفه خدمات ساختمانی 1403

تعرفه خدمات 1403

news
28مرداد1403

افزایش تعرفه

نامه ریاست مجلس شورای اسلامی به سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران

news
24مرداد1403

رعایت آئین نامه ها و مقررات ملی ساختمان

تاکید آتش نشانی تبریز بر رعایت آئین نامه ها و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها

news
20مرداد1403

کاهش ۷۰ درصدی تعرفه نظارت گاز

ناظرین گاز با توجه به کاهش تعرفه از پذیرش ارجاع کار امتناع می‌کنند . کاهش ۷۰ درصدی تعرفه نظارت گاز باعث میشود تا ناظرین از اخذ پروژه امتناع کنند. با توجه به مبالغ بسیار اندک حق الزحمه گاز فقط هزینه رفت و آمد مهندس جهت بازدید پروژه میشود.