ورود/ثبت نام(current)

مراحل اخذ پروانه ساختمانی

کد پست : 347 تاریخ انتشار : 1403/5/8 195
مراحل اخذ پروانه ساختمانی

هزینه اخذ پروانه ساختمان چقدر است؟

اخذ پروانه ساخت، در وحله اول برای شروع ساخت و ساز است که روند کلی آن تقریبا در همه شهرها یکسان است. در اینجا با مراحل گرفتن پروانه ساختمان آشنا می‌شویم. هزینه‌های اخذ پروانه ساخت از شهرداری، نظام مهندسی و طراحی در تهران هم به صورت کلی برآورده شده.

 

هزینه گرفتن پروانه ساخت

1)      باتوجه به چالش‌ها و دردسرهای موجود برای گرفتن پروانه ساختمان، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا این کار را به افراد دیگری بسپارند.

2)      هزینه گرفتن پروانه ساخت با توجه به عوامل متفاوتی نظیر کاربری ملک، مساحت زمین، تعداد طبقات و واحدهای ساختمان، تعداد پارکینگ و غیره محاسبه می‌شود و قیمت ثابت و مشخصی ندارد. این هزینه‌ها در هر شهر مختلف است. به طور کلی می‌توانید هزینه صدور پروانه ساختمان را از طریق فرمول‌های زیر محاسبه کنید:

 

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب × (مساحت ناخالص زیربنا) (تعداد پارکینگ تامین شده × 20) × قیمت منطقه‌ای

 

مساحت نا خالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه می‌شود:

ضریب (درصد)

سطح زیربنا (مترمربع)

5

تا 60

10

از 60 تا 100

18

از 100 تا 150

30

از 150 تا 200

45

از 200 تا 300

65

از 300 تا 400

90

از 400 تا 500

120

500 به بالا

 

مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه می‌شود:

 

هزینه جواز ساخت یک مجتمع مسکونی = ضریب × قیمت منطقه‌ای × (مساحت کل زیربنا × زیربنای درخواستی / تعداد کل واحدهای مسکونی × 100)

ضریب (درصد)

زیربنای درخواستی (مترمربع)

15

تا 200

20

از 200 تا 400

25

از 400 تا 600

30

600 به بالا

 

مدت زمان گرفتن پروانه ساخت

اخذ پروانه ساخت در شهر تهران از 2 ماه تا بیشتر از 6 ماه زمان می‌برد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن پیش بینی کرد.

 

مراحل اخذ پروانه ساختمان از شهرداری

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و براساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته از دفاتر خدمات الکترونیک شهر و فعالان ساخت و ساز، برای گرفتن پروانه ساختمان از شهرداری 7 مرحله اصلی و به طور کلی 40 مرحله باید طی شود.

1)      چاپ پروانه

2)      تهیه مدارک پیش نویس

3)      پرداخت عوارض

4)      تاییدیه نقشه معماری

5)      دستور نقشه

6)       بازدید

7)      تشکیل پرونده

 

 

ü      تحویل مدارک                             

ü      بیمه تامین احتماعی

ü      تشکیل پرونده

ü                  تهیه نقشه‌های اجرایی

ü      بازدید

ü                  تایید نقشه‌های اجرایی

ü      اظهارنظر طرح تفصیلی

ü                  تهیه گزارش‌های تخصصی

ü      دریافت استعلام‌ها

ü                  تعیین ناظر

ü      بررسی نظارت فنی

ü                  تهیه مدارک تکمیلی

ü      گواهی بلامانع شهرسازی

ü                  ارائه نقشه‌های اجرایی تایید شده

ü      دستورنقشه

ü                  ارائه فرم‌های تعهد

ü      طراحی نقشه‌های معماری

ü                  عقد قرارداد با مجری

ü      ارائه نقشه‌ها و گواهی تعهد

ü                  تطبیق نقشه‌ها و اعلام مغایرت‌ها

ü      بررسی و کنترل نقشه‌های معماری

ü                  اصلاح اشکالات

ü      رفع ایرادهای نقشه‌ها

ü                  تهیه پیش نویس پروانه

ü      اصلاحات مکرر

ü                  تایید رئیس طرح تفصیلی

ü      اخذ نظریه فضای سبز

ü                  تایید رئیس صدور پروانه

ü      طرح پرونده در شورای معماری

ü                  تایید معاون شهرسازی و معماری

ü      تاییدیه شورای معماری

ü                  تایید شهردار منطقه

ü      بررسی و تایید کمیته نما

ü                  ارسال تاییدیه‌ها

ü      تاییدیه آتشنشانی

ü                  چاپ پروانه

ü      محاسبه و ابلاغ عوارض

ü                  ارسال به کارتابل مهندس ناظر

ü      پرداخت عوارض و تسویه حساب

ü                  تحویل پروانه ساختمانی

 

1-    تشکیل پرونده

در اولین مرحله مالک یا نماینده حقوقی آن برای گرفتن پروانه ساختمان در خواست مجوز ساخت را از شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت می‌نماید. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت ملی یا شناسنامه و نیز برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را ارائه دهد و درخواست خود را ثبت نماید.

 

2-    دستور صدور بازدید

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، از طرف شهرسازی برای بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کنند تا ابعاد، عرض خیابان ساختمان‌های مجاور بنا را بررسی کند.

 

3-    بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک

در بعضی از شهرهای بزرگ مثل تهران، طرح تفصیلی اجرا می‌شود؛ یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه از شهر مشخص شده است. کارشناس طرح تفصیلی، کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر بررسی می‌کنند و اگر مشخص شود که ملک در منطقه‌ای از طرح‌های شهرداری قرار دارد، با دقت بیشتری بررسی می‌شود که ساخت بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل به‌وجود نیاورد.

 

4-    دستور نقشه

بعد از انجام مراحل گفته شده، دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مثل ابعاد ملک بعد از اصلاحات مورد نظر شهرداری، تعداد طبقات و سطح اشغال برای هر طبقه نوشته می‌شود. براین اساس متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرض گذر مشخص می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار برای شروع طراحی ارجاع داده می‌شود.

 

5-    طراحی نقشه

در این مرحله براساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادر شده، نقشه معماری طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است، چرا که تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن مشخص می‌شود.

 

v     برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی ساختمان با کارشناس مهندسان شهر تماس بگیرید.)

 

6-    پرداخت عوارض شهرداری

بعد از نهایی شدن نقشه معماری، عوارض نوسازی و نیز عوارض شهرداری بر اساس متراژ‌های موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

 

7-    تهییه مدارک پیش نویس

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تاییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش نویس آماده شود. برای تهیه پیش نویس، خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند و بعد باید منتظر تماس و معرفی ناظر بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قرارداد بسته می‌شود. در کل مدارک پیش نویس که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت‌اند از: برگه سبز مهر شده 4 رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و تاییدیه خاک.

 

8-    چاپ پروانه

بعد از تاییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تاییدیه طرح تفصیلی بروکف، به تاییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و در نهایت تاییدیه شهردار نیاز است که تمام این تاییدیه‌ها سیستمی انجام و در نتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

 

اطلاعات پروانه ساختمان

پروانه ساختمان یا جواز ساخت یک پرونده رسمی از شهرداری است. مالک یا نماینده حقوقی آن درخواستی را به شهرداری برای دریافت و اخذ پروانه ساختمان برای پروژه مدنظر که می‌تواند نوسازی، ساخت و ساز و یا بازسازی باشد، ارائه می‌دهد. عملیات ساخت‌وساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد. پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین خواهد بود.

 

مزایای اخذ پروانه ساختمان

·         بهره مندی از تسهیلات بانکی بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان

·         جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی

·         استفاده از قوانین نظام مهندسی، اصلی ترین هدف اخذ جواز ساخت اطمینان از ساخت و ساز قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری است.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما