ورود/ثبت نام(current)

وظایف مهندس ناظر معمار / چک لیست معماری

کد پست : 276 تاریخ انتشار : 1402/10/30 276
وظایف مهندس ناظر معمار / چک لیست معماری

ناظر معمار، مهندسی است که در زمینه نظارت بر پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کندوظایف ناظر معمار شامل کنترل اجرای پروژه با توجه بهنقشه‌های مصوب معماری، کنترل رعایت مقررات ملی ساختمان، گزارش دادن از مغایرت‌ها به ناظر هماهنگ کننده، مرجع صدور پروانه و سازماننظام مهندسی و بررسی درختان موجود در پروژه می‌باشد.


شرح وظایف مهندس ناظر معماری شامل موارد زیر می‌شود¹:

اجرای ساختمان را با نقشه‌های مصوب معماری انطباق داده و همچنین عملیات اجرایی را با توجه به مقررات ملی ساختمان کنترل نماید ومغایرت ها را به ناظر هماهنگ کننده، مرجع صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی گزارش دهد.

در پروژه‌های 4 ناظره، شرح خدمات نظارت معماری را در سه مرحله می‌توان دسته‌بندی کرد که به اختصار به شرح آن می‌پردازیم:

    1. قبل از عملیات اجرایی ساختمان

    2. در حین عملیات اجرایی ساختمان

    3. پس از اتمام عملیات اجرایی ساختمان


در مرحله اول، مهندس ناظر باید با اطلاع یافتن از کار ارجاع شده به خود، پس از مراجعه به کارتابل خود و مشاهده مشخصات ملک و دریافتاطلاعات مالک، اقدامات اولیه را انجام دهددر این مرحله، مهندس ناظر باید:

تماس با مالک و ناظر هماهنگ کننده و ملاقات با آنها در محل پروژه.

ارزیابی محل پروژه.

تایید کار ارجاع شده در صورت تمایل.


در مرحله دوم، مهندس ناظر باید:

کلیه مهندسان ناظر هر پروژه از جمله ناظر معماری موظفند هماهنگی لازم را با مهندس ناظر هماهنگ کننده در تمام امور به طور مستمر بهعمل آورند و با اطلاع وی با سایر ناظران همفکری، مذاکره، همکاری و ارتباط پیوسته داشته باشند.

دریافت یک نسخه اصل از نقشه‌های معماری ممهور به مهر طراح و دفتر خدمات الکترونیک، از ناظر هماهنگ کننده/مالک/سازنده/مجری پروژهالزامی است.


ناظر معماری باید قبل از شروع عملیات اجرایی به اتفاق سایر ناظرین از محل پروژه بازدید کند و علاوه بر موارد کلی (بررسی موقعیت ملک،همجواری ها، تاسیسات ملک و تاسیسات شهری مجاور وبه اتفاق سایر مهندسینبه بررسی موارد تخصصی معماری از جمله  پیاده کردنمحل دقیق ملک بر روی زمین، شیب های طولی و عرضی زمین و در نهایت تأیید تطابق مشخصات زمین با نقشه موجود و پروانه ساختمانباتوجه به اینکه در حال حاضر مهندس ناظر نقشه بردار، برای پروژه های شهر تهران ارجاع داده نمی شود و مسئولیت آن بر عهده مهندس معمارمی باشد بنابراین توصیه می شود مهندس معمار جهت دقت بیشتر از مالک/سازنده/مجری درخواست نماید از مهندس نقشه بردار صاحبصلاحیت در موارد لزوم استفاده کند


 چک لیست ها برای مهندس ناظر و مجری عمران، معماری و یا تاسیسات بسیار کاربردی و ضروری می‌باشدچک لیست نظارت و اجرایساختمان فرم ها و چک لیست ها یکی از ابزارهای مهم برای مهندسین ناظر، طراح و مجری جهت مدیریت، کنترل و مستندسازی محسوبمی‌گردداین چک لیست شامل 105 مورد از نکات شاخص جهت بررسی مهندسین ناظر معماری در قالب 14 دسته بندی کلی و با قید مرحلهساختمانی جهت کنترل می باشد.



مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

نظرات ثبت شده

ناظران معمار برای داشتن یه گزارش خوب و کامل ، از سایت https://nazer.app دیدن کنند. این سایت یه نرم افزار داره که به ناظران برای تهیه گزارش کمک میکنه.