ورود/ثبت نام(current)

ضوابط ارتفاع ساختمان‌های مختلف

کد پست : 290 تاریخ انتشار : 1402/12/16 114
ضوابط ارتفاع ساختمان‌های مختلف

تعداد طبقه مجاز قابل ساخت برای کاربری مسکونی بر چه اساسی مشخص می‌گردد؟

۱) در صورتی که عرض گذر که ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد از ۶ متر کمتر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان ذکر شده ۲ طبقه است. ساختمانی با چنین شرایطی می‌تواند شامل زیرزمین هم باشد.

۲) در صورتی که عرض گذر که ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد از ۶ تا ۸ متر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان ذکر شده ۳ طبقه به همراه زیرزمین است. در چنین معبری، امکان ساخت ساختمانی با ۲ طبقه به همراه یک پیلوت نیز وجود دارد.

۳) در صورتی که عرض گذر که ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد از ۸ تا ۱۰ متر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان ذکر شده ۴ طبقه به همراه زیرزمین است. در چنین معبری، امکان ساخت ساختمانی با ۳ طبقه به همراه یک پیلوت نیز وجود دارد.

۴) در صورتی که عرض گذر که ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد از ۱۰ تا ۱۲ متر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان ذکر شده ۵ طبقه به همراه زیرزمین است. در چنین معبری، امکان ساخت ساختمانی با ۴ طبقه به همراه یک پیلوت نیز وجود دارد.

۵) در صورتی که عرض گذر که ساخت و ساز در آن صورت می‌گیرد بیشتر از ۱۲ متر باشد، تعداد طبقات مجاز برای ساختمان ذکر شده ۶ طبقه به همراه زیرزمین است. در چنین معبری، امکان ساخت ساختمانی با ۵ طبقه به همراه یک پیلوت نیز وجود دارد.

 

ارتفاع مجاز ساختمان

معیاری که برای محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان در نظر گرفته می‌شود فاصله از کف زمین تا بام ساختمان می‌باشد. در مواردی که بام ساختمان شیب‌دار باشد، متوسط این شیب را به عنوان بلند‌ترین نقطه ساختمان در نظر گرفته و ارتفاع بام بر اساس آن محاسبه می‌شود. هنگامی که محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مد نظر باشد، عواملی نظیر شرایط اقلیمی نیز تأثیر گذار بوده و در شرایط خاص تبصره‌هایی نیز وجود دارد که مهندسان می‌توانند طبق آن‌ها عمل نمایند.هر ساختمان با توجه به تعداد طبقاتی که دارد باید ارتفاع مشخصی را داشته باشد.

 

ارتفاع مجاز ساختمان‌های ساختمان مسکونی تا چهارطبقه طبق قوانین و ضوابط طراحی و محاسبات ساخت و ساز:

ساختمان‌های یک طبقه: برای ساختمان‌هایی که زیرزمین و پنجره نورگیر نداشته باشند، حداکثر ارتفاع مجاز ۴.۱۰ متر می‌باشد. در صورتی که ساختمان دارای زیر زمین و پنجره نورگیر باشد، حداکثر ارتفاع ۵.۳۰ متر می‌باشد.

ساختمان‌های دو طبقه: ساختمان‌هایی که زیرزمین و پنجره نورگیر نداشته باشند، بیشترین ارتفاع مجاز ۷.۳۰ متر می‌باشد. برای حالتی که ساختمان دارای زیر زمین و پنجره نورگیر باشد،ارتفاع ساختمان در بیشترین مقدار ممکن می‌تواند ۸.۵۰ متر ‌باشد.

ساختمان‌های سه طبقه: برای ساختمان‌هایی که زیرزمین و پنجره نورگیر نداشته باشند، حداکثر ارتفاع مجاز ۱۰.۵۰ متر می‌باشد. در صورتی که ساختمان دارای زیر زمین و پنجره نورگیر باشد، حداکثر ارتفاع ۱۱.۷۰ متر می‌باشد.

ساختمان‌های چهار طبقه: ساختمان‌هایی که زیرزمین و پنجره نورگیر نداشته باشند، بیشترین ارتفاع مجاز ۱۳.۷۰ متر می‌باشد. برای حالتی که ساختمان دارای زیر زمین و پنجره نورگیر باشد، ارتفاع ساختمان در بیشترین مقدار ممکن می‌تواند ۱۴.۹۰ متر ‌باشد.

ارتفاع مجازگروه‌های ساختمانی در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

  • در گروه‌های ساختمانی ۱ ،۲ و ۳ (در حالت یک طبقه)، در ساختمان‌های دارای زیرزمین با پنجره نورگیر از نما، ۵.۸۰ متر و در ساختمان‌های فاقد آن ۴.۹۰ متر. (ارتفاع کف تا زیر سقف ۲.۹۰ و ضخامت سقف ۰.۳ و ارتفاع جان پناه ۱.۱۰ و نورگیر زیر زمین ۰.۷ متر ).
  • در گروه‌های ساختمانی ۱ ،۲ و ۳ (در حالت دو طبقه)، در ساختمان‌های دارای زیرزمین با پنجره نورگیر از نما، ۹ متر و در ساختمان‌های فاقد آن ۸.۱۰ متر.
  • در گروه‌های ساختمانی ۴ و ۵ (در حالت سه طبقه)، در ساختمان‌های دارای زیرزمین با پنجره نورگیر از نما، حداکثر ۱۲.۲۰ متر و در ساختمان‌های فاقد آن حداکثر ۱۱.۳۰ متر در گروه‌های ساختمانی ۴ و ۵ (در حالت چهار طبقه)، در ساختمان‌های دارای زیرزمین با پنجره نورگیر از نما، حداکثر ۱۵.۴۰ متر و در ساختمان‌های فاقد آن حداکثر ۱۴.۵۰ متر.
  • در گروه‌های ساختمانی ۶ و ۷ (پنج تا هفت طبقه یا تا ارتفاع ۲۳ متر) و گروه ۸ (با ارتفاع بیش از هفت طبقه یا بیش از ۲۳ متر)، به تناسب تعداد طبقات و سایر ضوابط و مقررات قانونی.

ارتفاع و مساحت تصرف ها باید بر اساس نوع ساختار و وضعیت استقرار ساختمان در زمین با محدودیت های تعیین شده در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای گروه های تصرف منطبق باشد.

 

مبنای محاسبه‌ حداقل ارتفاع مجاز طبقات مسکونی چیست؟

باید فاصله تراز قائم متوسط کف معبر مجاور را تا متوسط ارتفاع بام شیب دارد محاسبه گردد.همچنین می توانید بالاترین نقطه جان پناه دربام های مسطح را در این محاسبه قرار دهید.توجه داشته باشید هنگامی که ارتفاع یک ساختمان را محاسبه می‌کنید باید به شیب ساختمان نیز توجه کنید. درنظر گرفتن متوسط تراز دو طرف ساختمان به عنوان نقطه شروع ارتفاع ساختمان، در خیابان‌های شیب دار ضروری است.

حالت استفاده برای آن که بتوانید ارتفاع ساختمان را محاسبه کنید:

۱. بام شیب ‌دار باشد و معبر مجاور مسطح باشد.

۲. ساختمان دارای بام مسطح باشد و معبر مجاور نیز مسطح باشد.

۳. بام شیب ‌دار داشته باشد و معبر مجاور هم شیب ‌دار باشد.

۴. بام مسطح باشد ولی معبر مجاور شیب ‌دار باشد.



محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی بر چه اساسی انجام می‌شود؟

هنگام محاسبه ارتفاع ساختمان‌های مسکونی باید نوع ساختمان و برخی از پارامترها را در نظر داشته باشید تا بتوانید بدون عیب محاسبات خود را انجام دهید. اساس محاسبه ارتفاع ساختمان مسکونی به صورت ذیل است:

۱محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی یک طبقه

ارتفاعی که شما برای ساختمان‌های مسکونی تک طبقه مجاز به محاسبه هستید در صورتی که زیر زمین و یا پنجره‌های نورگیر نداشته باشد باید ۴.۹۰ متر در نظر بگیرید. اگر این ساختمان‌ها دارای زیرزمین و پنجره‌های نورگیر در نمای خود باشند باید طبق مقررات ملی ساختمان ارتفاع آن را ۵.۸۰ متر حساب کنید.

۲محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی دو طبقه

برای محاسبه ارتفاع ساختمان دو طبقه نیز باید به ویژگی‌های ساختمان دقت داشته باشید. در ساختمان‌های مسکونی که دارای زیر زمین و پنجره‌های نورگیر است باید ارتفاع را ۹ متر در نظر بگیرید. در صورتی که این ساختمان‌ها هیچ یک از ویژگی‌ها را دارا نیستند باید ارتفاع را شما ۸.۱۰ در نظر بگیرید.

۳محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی سه طبقه

ارتفاعی که باید برای ساختمان‌های سه طبقه محاسبه کنید اگر بدون زیرزمین و پنجره‌های نورگیر در نمای خود باشند ۱۱.۳۰ متر محاسبه می‌شود. این در حالی است که اگر این ساختمان سه طبقه شامل زیر زمین و پنجره‌های نورگیر باشد حداکثر ارتفاع مجاز برای آن ۱۱.۲۰ متر در نظر گرفته می‌شود.

۴محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی چهار طبقه

محاسبه ارتفاع ساختمان‌های ۴ طبقه نیز دارای دو حالت هستند. محاسبه این ساختمان‌ها به این صورت است که اگر ساختمان‌ها دارای زیر زمین و یا پنجره نورگیر در نمای خود باشند، حداکثر ارتفاعی که باید در این ساختمان‌ها در نظر گرفته شود ۱۴.۵۰ متر خواهد بود. این در حالی است ساختمان‌هایی که این ویژگی‌ها را دارند ارتفاع آن‌ها باید ۱۵.۴۰ متر باشد.

۵محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان مسکونی پنج طبقه و بیشتر

در خصوص مقرراتی که برای این دسته از ساختمان‌ها در نظر گرفته‌اند، به این صورت که ساختمان‌های مسکونی ۵ طبقه، ۶ طبقه و ۷ طبقه بدون در نظر گرفتنِ این که زیرزمین دارا هستند و یا خیر، تماماً بستگی به تعداد طبقه‌های ساختمان دارد که سازنده باید طبق ضوابط و مقررات حداکثر ارتفاع مجاز را ۲۳ متر پیش‌بینی کند. در محاسبه این نوع از ارتفاع‌ها به این توجه داشته باشید که ساختمان‌های بیش از ۷ طبقه و یا ساختمان‌هایی که دارای بیش از ۲۳ متر هستند دارای مقررات و ضوابط مختص به خود هستند. این مقررات برای هر شهر و منطقه مختلف در نظر گرفته‌ شده است.

۶محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان در بام مسطح

برای محاسبه ارتفاع ساختمان‌هایی که دارای بام مسطح هستند باید فاصله عمودی تراز متوسط کف معبر مجاور را تا نقطه جان‌پناه بام در نظر بگیرید. در نتیجه برای محاسبه ارتفاع ساختمان‌هایی که دارای بام مسطح هستند باید ارتفاع جان‌پناه را نیز در این محاسبه جای دهید. حداقل ارتفاع جان‌پناه از کف بام نیز باید ۱.۱۰ در نظر گرفته‌ شود.

۷محاسبه ارتفاع مجاز ساختمان در بام شیب‌دار

محاسبه ارتفاع ساختمان‌هایی که دارای بام شیب‌دار هستند نیز باید به این صورت باشد که مهندسین فاصله عمودی تراز متوسط معبر مجاور را تا متوسط ارتفاع بام شیب‌دار را در نظر بگیرند. در این قسمت منظور از متوسط ارتفاع بام شیب‌دار همان میانگین فاصله شروع و انتهای بام است. به این نکته توجه داشته باشید که وجود و یا عدم وجود زیر زمین هیچ گونه تأثیری در محاسبه ارتفاع کلی ساختمان‌ها نمی‌گذارد.

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما