ورود/ثبت نام(current)

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

کد پست : 122 تاریخ انتشار : 1400/11/7 1256
شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی ساختمان نوعی سند است که در آن مشخصات کلی ساختمان نوشته شده است. این برگه در کنار دیگر اسناد لازم که در طول ساخت ساختمان به دست می‌آید از اسناد مهم ساختمان می‌باشد. توجه داشته باشید که شناسنامه فنی با شناسنامه فنی و ملکی ساختمان متفاوت است. در برگه شسناسنامه فنی، اطلاعات زیر درجه شده است:

مشخصات مهندسان طراح

مهندس ناظر

مهندس مجری

مشخصات سازه ساختمان

اطلاعات معماری ساختمان

مشخصات دیوارها

مشخصات نمای ساختمان

مشخصات تأسیسات نصب شده در ساختمان

اطلاعات فنی تجهیزات مکانیکی

اطلاعات فنی تجهیزات برق

در صورت وجود آسانسور در ساختمان، مشخصات آسانسور

این موارد به جزئیات در این سند آورده می‌شود، با نگاه کردن به شناسنامه فنی ساختمان می‌توان ویژگی‌های عمومی ساختمان را به دست آورد.

با وجود این سند می‌توان تمام جزئیات ظاهری و باطنی ساختمان اعم چیزهایی که دیده می‌شوند مانند نمای ساختمان و چیزهایی که دیده نمی‌شوند مانند تأسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی ساختمان، به خریدار ساختمان ارائه کرد تا بتواند پیش از خرید خانه آن را با خانه‌ی ایده آل خود مقایسه کند.

شناسنامه فنی ساختمان را چگونه تهیه کنیم؟

تهیه‌ی شناسنامه فنی ساختمان اجباری نیست. اگر سازنده ساختمان بخواهد آن را تهیه کند و به مالک یا خریدار آینده ساختمان بدهد، می‌تواند بعد از صدور پروانه بنا، برگه‌ی خالی شناسنامه فنی ساختمان را از شهرداری تهیه کند و با کمک مهندس ناظر ساختمان آن را تکمیل کند.

لازم به ذکر است زمانی که سازنده‌ای بخواهد یک ساختمان را پیش فروش کند بهتر است شناسنامه فنی ساختمان را تهیه کند و قبل از عقد قرارداد بین سازنده و فرد پیش خریدار توسط شخص پیش خریدار رویت شود. معمولاً شناسنامه فنی ساختمان برای هر واحد به صورت جداگانه تهیه می‌شود.

باتوجه به مسائل مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که درست است گرفتن برگه شناسنامه فنی ساختمان از شهرداری اجباری نیست؛ اما برای اشخاص پیش فروشنده و پیش خریدار بسیار مهم است. یعنی خریدار می‎تواند با تهیه شناسنامه فنی ساختمان پس از اتمام کار مشخصات ساختمان را با ساختمان تمام شده مقایسه کند و در صورت مغایرت از طریق ارائه این برگه به مراجع قانونی آن را پی‌گیری کند. در صورت نداشتن شناسنامه فنی ساختمان پی گیری این مسائل بسیار سخت خواهد بود.

مهندسان شهر

 

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما