ورود/ثبت نام(current)

تایید مهندس شهرسازی ، مهر مهندس شهرسازی

کد پست : 264 تاریخ انتشار : 1402/10/10 1122
تایید مهندس شهرسازی ، مهر مهندس شهرسازی

تایید مهندس شهرسازی در ایران توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود. این سازمان مسئولیت تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای مهندسان را بر عهده دارد:

برای تایید یک مهندس شهرسازی، مالک پروژه باید حق الزحمه را به حساب سازمان پرداخت کند. سپس به سامانه مراجعه و مهندس شهرسازی مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. در این مرحله، برای مهندس شهرساز، 48 ساعت زمان در نظر گرفته شده است تا انجام خدمات مذکور را تأیید و پذیرش نماید.

مهندس شهرساز پس از تأیید و پذیرش کار، فرم تعهد را تکمیل و گزارش کارشناسی تخصصی مربوطه را حداکثر طی 15 روز در سامانه بارگذاری می‌کند. این فرآیند اطمینان حاصل می‌کند که مهندس شهرسازی دارای صلاحیت‌های لازم برای انجام وظایف خود است.

مهندس شهرسازی یک حرفه‌ای است که در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی شهری فعالیت می‌کند. این مهندسان با استفاده از دانش و تجربه خود، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کنند.

برای تایید یک مهندس شهرسازی در ایران، مدارک زیر مورد نیاز است:

1. تصویر کارت معتبر عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان

2. تصویر کارت ملی

3. تصویر صفحه اول شناسنامه

4. اصل و تصویر مدرک تحصیلی معتبر

5. تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت خدمت برای آقایان

مهر مهندس شهرسازی

مهر نظام مهندسی یک مجوز حرفه‌ای است که به مهندسان شهرسازی اجازه می‌دهد تا در زمینه ساخت و ساز و شهرسازی فعالیت کنند. این مهر توسط سازمان نظام مهندسی صادر می‌شود.

داشتن مهر نظام مهندسی شهرسازی در ایران مزایای فراوانی دارد:

1. کسب اعتبار شغلی: مهر نظام مهندسی نشان‌دهنده صلاحیت فنی و حرفه‌ای یک مهندس است. این مهر به مهندسین اجازه می‌دهد تا در زمینه ساخت و ساز و شهرسازی فعالیت کنند.

2. ارتقای رزومه مهندسی: داشتن مهر نظام مهندسی می‌تواند به افزایش اعتبار شغلی و ارتقای رزومه مهندسی کمک کند.

3. تأسیس دفتر یا شرکت مهندسی: با داشتن مهر نظام مهندسی، مهندسین می‌توانند دفتر یا شرکت مهندسی خود را تأسیس کنند.

4. کسب درآمد ثابت سالانه: مهندسین می‌توانند با اجاره دادن پروانه اشتغال به کار خود، درآمد ثابت سالانه کسب کنند.

5. سهمیه کاری: هر ساله سهمیه کاری از طرف سازمان به متقاضی تعلق می‌گیرد. دارنده مهر نظام مهندسی هرچه به پایه‌های بالاتر ارتقا پیدا کند سهمیه بیشتر و پروژه‌های بزرگتری می‌یابد.

با توجه به مشغله فراوان مهندسین، مهر نظام جیبی نیز کاربرد فراوانی دارد. این مهر با همان فرمت و طراحی ساخته می‌شود و به دلیل کم حجم بودن و تاشو بودن، می‌توان آن را همیشه در کیف یا حتی جیب به همراه داشت.

برای گرفتن مهر نظام مهندسی شهرسازی در ایران، مراحل و شرایط خاصی وجود دارد:

1. داشتن مدرک معتبر: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در هفت رشته عمران، معماری، تاسیسات برق، تاسیسات مکانیکی، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک می‌توانند بعد از اتمام تحصیل و گذشت زمانی (3 سال از مدرک کارشناسی، 2 سال از مدرک کارشناسی ارشد و یک سال از مدرک دکتری) در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

2. قبولی در آزمون نظام مهندسی : داوطلبان پس از قبولی در آزمون می‌توانند پروانه نظام مهندسی و حق امضای خود را دریافت نمایند.

3. شرکت در دوره‌های آموزشی: داوطلبان برای ارتقا پایه (پایه 2 و 1) بایستی در کلاس‌های ارتقا پایه و آزمون‌های حرفه‌ای شرکت کنند.

4. تجربه کاری: داوطلبان برای شرکت در آزمون نیازمند به داشتن سابقه کار حرفه‌ای مطابق با شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیز می‌باشند.

5. قرارداد با مجتمع‌های مهندسی: این مرحله نیز جزء شرایط گرفتن مهر نظام مهندسی است.

پس از انجام تمامی مراحل فوق، مهندس می‌تواند مهر نظام مهندسی خود را دریافت کند.

مهر نظام مهندسی معمولاً چهار سطر دارد.

·         نام مهندس و رشته تخصصی

·         شماره نظام

·         پروانه اشتغال

·         شماره شهرسازی

مهندس شهرسازی در ایران صلاحیت‌های متعددی دارد:

1. طراحی و تهیه نقشه‌ها و طرح‌های شهری و منطقه‌ای: مهندس شهرسازی مسئول طراحی و تهیه نقشه‌ها و طرح‌های شهری و منطقه‌ای است.

2. انجام پروژه‌های شهری: مهندس شهرسازی می‌تواند پروژه‌های شهری مانند ساخت محوطه‌ها، تفکیک اراضی و غیره را انجام دهد.

3. تایید نقشه‌های ساخت و ساز: مهندس شهرسازی مسئول تایید نقشه‌های ساخت و ساز است.

4. نظارت بر اجرای پروژه‌های شهری و ساختمانی: مهندس شهرسازی می‌تواند نظارت بر اجرای پروژه‌های شهری و ساختمانی را بر عهده بگیرد.

5. ارائه مشاوره به برنامه‌ریزان شهری: مهندس شهرسازی می‌تواند مشاوره در زمینه‌های شهرسازی و امور شهری به برنامه‌ریزان شهری ارائه دهد.

این صلاحیت‌ها به مهندس شهرسازی اجازه می‌دهد تا در زمینه‌های مختلفی از شهرسازی فعالیت کند و به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.



انواع مهر شهرسازی :

سایز مهرهای نظام مهندسی معمولاً مستطیل 5.5 در 2 سانتی‌متر است. عموماً مهر نظام مهندسی به صورت اتوماتیک یا لیزری ساخته می‌شود.

برای سفارش مهر نظام، ارائه مستندات الزامی است. برای این منظور، می‌توانید مدارک خود را برای سازمان مربوطه ارسال کنید

انواع مهر نظام مهندسی شامل:

1. مهر ژلاتینی ساده

2. مهر ژلاتینی اتومات

3. مهر اتومات لیزری

4.  مهر اتومات برجسته

5. مهر برنجی

هر یک از این انواع مهرها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال، مهر اتومات لیزری با دقت بالا ساخته می‌شود و برای استفاده‌های حرفه‌ای مناسب است. مهر برنجی نیز برای استفاده‌هایی که نیاز به دوام بالا دارند، مناسب است.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما