کد خبر : 6034 تاریخ انتشار : 1400/1/26 2416
پیغام کسری بودجه ۱۴۰۰ به بازار مسکن

به گزارش مهندسان شهر:

یک کارشناس بازار مسکن گفت: بعضی از برآوردها درخصوص کسری بودجه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ این پیغام را به کنشگران اقتصادی می دهد که احتمالا وضعیت تورمی در سال جاری تداوم پیدا خواهد کرد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن کاهش پیدا کند اما با توجه به جهش سنگین دو سال گذشته، رشد شدید قیمت مسکن نیز بعید است.

وی افزود: همه این عوامل به رشد همه دارایی‌ها از جمله شاخص بورس، قیمت مسکن، طلا، خودرو دیگر کالاها منجر شد. ولی از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ برخی به این نتیجه رسیدند که حبابی در قیمت کالاها شکل گرفته و به تدریج از بازارها خارج شدند. بازار بورس حدود ۵۰ درصد افت کرد. در بازار مسکن هم از نیمه دوم آبان این می بینیم که سرعت رشد چشمگیر هفت ماهه اول گرفته شده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: علت اینکه بازار مسکن مثل بورس با کاهش مواجه نشد این است که اولا قیمت مسکن به اندازه بورس بالا نرفته بود و ثانیا با رشد نرخ مصالح ساختمانی مواجه شدیم. در سال گذشته نهادهای ساختمانی حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر با کمبود زمین در کلانشهرها مواجه هستیم. در شهرهای اطراف نیز با توجه به طرحهای تفصیلی و هادی، محدودیتهایی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اینها باعث می شود تا بازار مسکن، جان‌سختی بیشتری را نسبت به کاهش قیمت نشان دهد. به هر حال بازار مسکن ماهیتا چسبندگی بالایی دارد.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط