درآمد مهندس ناظر معمار برق عمران مکانیک
آیا پروانه اشتغال به کار مهندسی به صرفه است ؟
کد خبر : 8806 تاریخ انتشار : 1402/3/24 17284
درآمد پروانه اشتغال نظام مهندسی آیا به صرفه است ؟

درآمد مهندس نظام مهندسی

مهندسانی که پس از 3 سال از گذشت مدرک دانشگاهشان شتابان به امید کسب درآمد به سمت دوره های آمادگی آزمون نظام مهنندسی میروند و هزینه های گزاف این دوره های آمادگی آزمون نظام مهندسی را میگذرانند تا با قبولی در آن آزمون های بسیار سخت طراحی و نظارت رششته های هفت گانه به سراغ منبع درآمد درست و حرفه اصلیشان بروند.

اما پس از شرکت در آزمون نظام مهندسی و اگر تلاششان قبولی آزمون برایشان به ارمغان بیاورد پس از گذراندن دوره های اخذ پروانه پایه 3 به درخواست پروژه نظارت از نظام مهندسی استان به صف های طولانی راه پیدا میکنند، این همان صفی است که اگر خوش اقبال باشند پس از 2 سال و یا 3 حتی 4 سال موفق به اخذ یک پروژه نظارت میشوند که وقتی به اصل حق الزحمه مهندس ناظرش بنگری متوجه میشوی که هزینه سر زدن به پروژه برایت بیشتر میشود .

مثلا یک مهندس پایه3 عمران که حدود 34% تعرفه به ایشان اختصاص داده شده، یک پروژه 500 متی با 6 سقف به او ارجاع شده با تعرفه نظارت سال 1402 حدودا 18 میلیون قرار است به دستش برسد که پس از صدور جواز از شهرداری مبلغ 50 درصد آن به حسابش واریز میگردد. البته این هم با گذشت 14 روز کاری ! و مابقی 50 درصد حق الزحمه او قرار است طی مدت زمان ساختکه آن هم دست مالک است ، مرحله به مرحله 10 درصد آزاد شود، تا پایان کار !

حال این درصد از حق الزحمه برای مهندس برق و مکانیک کمترین میزان است !

حال ساخت پروژه از یکسال تجاوز میکند و مالک باید قرار داد نظارت را تمدید کند، اما اینبار با ما بتفاوت تعرفه نظارت سال جدید که مثلا برای سال 1402 نسبت به 1401 فقط 11 درصد افزایش داشته است، پس مهندس ناظر باید فقط این 11 درصد را اخذ نماید، آن هم از طریق پرداخت مالک به نظام و کسر 5% حق سازمان!

وقتی قیمت ملک که معمولا و عرفا بر اساس هزینه ساخ معین میشو از اواسط 1401 تا اوایل سال 1402 حدودا 2 برابر شده است، چطور دستمزد مهندس ناظر و مهندس طراح و.. 11% درصد افزایش میابد .؟!

قبول نظارت پروژه برای مهندس ناظر صرفا قبول مسوولیت کلیه مباحث آن ساختمان تا سال های زیاد است . حتی قیمت بیمه ساختمان از دستمزد مهندس بیشتر و هر ساله تمدید میشود اما اگر همان ساختمانی که بیمه است برایش مشکلی به وجود بیاید باز پای ناظر است که به مراجع قضایی باز میشو، حتی با گذشت 10 سال از ساخت آن پروژه و بیشتر

این موضوعات و بی احترامی ها به قشری است که باگذراندن این همه سال آموزش و هزینه کردن در جهت قرار گرفتن در جایگاه شغلی مناسب تلاش کرده و در نهایت با مواجهه در این موضوعات هویت شغلی آنان را میگیرم و آن ها را به سمت شغل های سطح پایین که مسلما درآمد بیشتری دارند میکشانیم.

درآمد پروانه اشتغال به کار به صورت حقوقی

مهندسان در رشته های مختلف میتوانند با ثبت یک شرکت اقدام به اخذ پروانه حقوقی شرکت مشاور نمایند ، گرچه خیلی مراحل زمان بر و زیادی دارد و برخی ها معتقدند که به صورت قراردادی با یک شرکت مشاور همکاری کشارکتی نمایند بهتر است

درآمد یک مهندس پایه 3 مکانیک برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 40 تا 50 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 1 مکانیک برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 100 تا 150 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 3 برق برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 40 تا 50 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 1 برق جهت حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 100 تا 150 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 3 معمار برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 40 تا 50 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 1 معمار برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 100 تا 150 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 3 عمران برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 40 تا 50 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

درآمد یک مهندس پایه 1 عمران برای حقوق سالینه یکسال به عنوان عضو هیات مدیره میانگین از سالی 100 تا 150 میلیون است که شاید از اخذ نظارت از نظام مهندسی به صرفه تر است .

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

پس یه دفعه بگید پروانه مفتش هم گرونه و فقط یک اسمه و تمام

ببخشید شرایط مهندس ناظر شدن برای یک برج ۸ طبقه چیه

با سلام گروه ب ساختمان ۶ تا ۱۰ طبقه و ۵۰۰۰ مترمربع زیر بنا مهندس عمران پایه ۲

اخبار مرتبط

news
10اردیبهشت1403

اطلاعیه مهم در خصوص سامانه عضویت

اطلاعیه مهم در خصوص سامانه عضویت

news
8اردیبهشت1403

میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان چه زمانی مشخص می‌شود؟

میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان چه زمانی مشخص می‌شود؟

news
1اردیبهشت1403

اطلاعیه شماره ۱ آگهی دعوت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (نوبت اول)

اطلاعیه شماره ۱ آگهی دعوت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (نوبت اول)

news
1اردیبهشت1403

نحوه فعال‌سازی پروانه و ارجاع نظارت

نحوه فعال‌سازی پروانه و ارجاع نظارت

news
25فروردین1403

الزام رعایت استاندارد بلوک‌های پلی استایرن

الزام رعایت استاندارد بلوک‌های پلی استایرن

news
19فروردین1403

ابلاغ ضوابط ویژه افراد معلول و ناتوانی جسمی

ابلاغ ضوابط ویژه افراد معلول و ناتوانی جسمی