کد خبر : 6287 تاریخ انتشار : 1400/4/5 2532
خلأهایی که هیئت مدیره جدید باید در نظام مهندسی پوشش دهند

مرتضی سیف زاده در گفت و گو با مهندسان شهر و با بیان این مطلب افزود: با افزایش تعداد کاندیداها تعداد طرفداران آنها نیز افزایش می یابد که این خود موجب می شود تا سطح مشارکت مهندسان وسیعتر شود. اگر امسال به نسبت دوره های قبل تعداد داوطلبان برای انتخابات هیئت مدیره بیشتر باشد، منجر به افزایش مشارکت مهندسان در انتخابات خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه حضور چه افرادی در بدنه هیئت مدیره سازمان های نظام مهدسی الزامی است، گفت: مسئله مهم این است که افرادی باید وارد هیئت مدیره ها شوند که اشراف کامل به قانون و خدماتی داشته باشند که سازمان نظام مهندسی به جامعه ارائه می دهد.

سیف زاده با تاکید بر اینکه اعضای هیئت مدیره ها باید از مباحث مقررات ملی ساختمان و سایر قوانین و مقررات اطلاعات کافی داشته باشند، اضافه کرد: در حال حاضر مشکل ما این است که افراد اطلاعات کافی نسبت به این مقررات و ضوابط ندارند و باید با مطالعات کافی آگاهی خود را در این بخش بالا ببرند.

وی ادامه داد: در عین حال کاندیداها باید از قبل جزو دست اندرکاران ارائه خدمات مهندسی باشند که با مسائل و مشکلات جامعه مهندسی آشنا باشند. همچنین اطلاعات لازم را در خصوص تعرفه های خدمات مهندسی کسب کنند و درصورتی که تعرفه های مهندسی واقعا جوابگوی ارائه خدمات مهندسی نیست، باید ضمن تعامل با وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی برای این منظور چاره اندیشی کنند.

سیف زاده در ادامه یکی دیگر از امور مهم برای کاندیداها را داشتن برنامه های اجرایی برشمرد و گفت: هیئت مدیره ها باید برای کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برامه های مقیدی را ارائه دهند و توانمندی های خود را در این عرصه به جامعه مهندسی اعلام کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی فارس همچنین درخصوص مهمترین نیازهای روز جامعه مهندسی کشور تشریح کرد: یکی از نکات مورد توجه ما مسئله آموزش است. آموزش هایی که امروز در دانشگاه ها ارائه می شود، به شیوه کلاسیک است و هرچند شاید دانش مجریان آموزشی در دانشگاه ها بسیار پیشرفته باشد، اما به صورت عملیاتی نیست. لذا ما باید اجازه دهیم که خود نظام مهندسی ارائه خدمات آموزشی را در دست بگیرد تا سازمان بتواند کیفیت خدمات آموزشی را ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه امروز این مهمترین چالش ما در حوزه آموزش است، گفت: امروز مهندسان تازه کار و فارغ التحصیلانی که وارد حرفه می شوند، اطلاعات علمی کافی از حرفه مهندسی ندارند و باید کیفیت آموزش مهندسان ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: بحث دیگر ما ضرورت تعامل بهتر و بیشتر با نهادهای ذیربط از قبیل وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و استانداری ها در راستای اجرای قوانین و مقررات است که باید در دوره جدید مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در حال کار بر روی تعداد کارها هستند که بتوان این مسئله را حل کرد و در غیر این صورت اگر شرایط به شکل موجود تداوم یابد، به مشکلاتی در این حوزه برخورد می کنیم.

سیف زاده با تاکید بر ضرورت کترل و نظارت بر ارائه خدمات مهندسی از سوی نظام مهندسی گفت: در حوزه اجرا و در بحث مجریان ذی صلاح، متاسفانه دادنامه شماره 99 که در سال 94 از سوی دیوان عدالت ارائه شد، هنوز مورد تعرض برخی سرمایه گذاران است و بر این اعتقادند که دیگر حضور مجری ذی صلاح ضرورت ندارد و لازم نیست که ساختمان مجری ذی صلاح داشته باشد.

وی افزود: در دوره جدید سازمان نظام مهندسی، باید در خصوص رفع چالش مجریان ذی صلاح به صورت جدی چاره اندیشی شود که این مسئله در سطح ملی و در کل کشور حل شود. به طوری که دادنامه 99 تسهیل شود و ما بدون اینکه تعارض داشته باشیم، بتوانیم کارهای خود را پیش ببریم.

سیف زاده یادآور شد: در دوره جدید هیئت مدیره باید راهکارهای مناسبی از طریق تعامل با شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای حل مسائل متعدد موجود در حوزه نظام مهندسی شناسایی شود.

وی همچنین در مورد شیوه مناسب برگزاری انتخابات هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی گفت: اغلب روسای نظام مهندسی استان ها با برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی موافق هستند، در حالی که شیوه اینترنتی را به دلیل نبود زیرساخت های لازم روش مناسبی برای این منظور نمی دانند.

سیف زاده با اعتقاد به اینکه در شیوه اینترنتی برگزاری انتخابات، مسائلی مثل هک سیستم، امنیت رای گیری، سرعت بالای اینترنت مطرح است که سلامت انتخابات را زیر سوال می برد، گفت: من حیث المجموع شورای مرکزی و روسای نظام مهندسی، برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی را تایید می کنند.

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط