کد خبر : 4136 تاریخ انتشار : 1399/9/20 2422
جزئیات جدید از بیمه منازل مسکونی

طبق مصوبه جدید مجلس قرار است  ۳۰ میلیون خانه تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار بگیرد که برای این منازل پرداخت حق بیمه اجباری ست؛ مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه محاسبه شده و بیمه آن را از اداره برق دریافت می‌کنند.

براساس این مصوبه صندوق بیمه حوادث طبیعی تشکیل می‌شود که سرمایه اولیه این صندوق ۵۰ میلیارد تومان است، بقیه منابع آن از حق بیمه‌ای که مردم باید بدهند و کمک دولت تامین می‌شود.

در خصوص این قانون سوالاتی مطرح است، مالکانی که ملک خود را بیمه کرده‌اند آیا دوباره باید حق بیمه بپردازند؟ میزان حق بیمه با توجه به متراژ و شهر تغییر می‌کند؟ سقف تعهد بیمه به بیمه‌پرداز چقدر است؟ در ملک‌هایی که مستاجر حضور دارد، حق بیمه را چه کسی باید بپردازد موجر یا مستاجر؟

پرویز خسروشاهی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز به جزئیات بیشتری از این مصوبه اشاره کرد. او در خصوص ملک‌هایی که در اختیار مستاجر است گفت: حق بیمه را باید مالکان خانه‌های مسکونی پرداخت کنند و مستاجران نباید این مبالغ را بپردازند.

براساس اظهارات او این قبض روی دوره‌های فیش برق اعمال می‌شود، اما در خصوص میزان مبلغ حق بیمه‌ای که باید هر مالک پرداخت هنوز رقمی گفته نشده ولی حداکثر آن در قانون بودجه تعیین می‌شود.

قائم مقام بیمه مرکزی افزود: جزئیات بیشتر درباره میزان حق بیمه پرداختی توسط مالک با توجه به متراژ، شهر و ریسکی که دارد در آیین‌نامه جداگانه‌ای مشخص می‌شود.

او در خصوص مالکانی که منزل خود را بیمه کرده‌اند عنوان کرد: این بیمه به عنوان بیمه پایه است و اگر هر مالک از قبل یا بعدا خانه خود را بیمه کند به عنوان بیمه تکمیلی در نظر گرفته می‌شود. همچنین این تعهد بیمه‌ای را صندوق بیمه حوادث طبیعی پرداخت می‌کند.

منابع این صندوق برای اجرای تعهدات خود در زمان حادثه از حق‌ بیمه‌ای که بخشی را دولت و بخشی را مالکان پرداخت می‌کنند تامین می‌شود.

خسروشاهی در پایان اظهار کرد: همچنین یک حساب اتکایی وجود دارد که از محل بودجه‌های دولتی به آن منابع تزریق می‌شود تا اگر صندوق نتوانست به تعهدات خود عمل کند از طریق این حساب اتکایی پرداخت شود. اگر این منابع نیز کافی نباشد در بودجه سالانه دیده شده که به صندوق کمک شود تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط

news
10اردیبهشت1403

معافیت از اظهار نامه تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش

معافیت از اظهار نامه تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش

news
19فروردین1403

تعرفه ژئوتکنیک - بهار ۱۴۰۳

تعرفه ژئوتکنیک - بهار ۱۴۰۳

news
16فروردین1403

در جلسه شورای شهر تصویب شد؛ افزایش ۳۵ درصدی نرخ بهای دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران

در جلسه شورای شهر تصویب شد؛ افزایش ۳۵ درصدی نرخ بهای دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران

news
28اسفند1402

بازار فولاد در سال ۱۴۰۳

بازار فولاد در سال ۱۴۰۳

news
21بهمن1402

تعطیل شدن سامانه کد رهگیری اجاره آژانس‌های املاک

تعطیل شدن سامانه کد رهگیری اجاره آژانس‌های املاک از شنبه 1401/11/21 طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، از روز 21 بهمن 1402 بخش قراردادهای اجاره سامانه ایران املاک از دسترس خارج و سامانه «خودنویس» جایگزین خواهد شد

news
14بهمن1402

مصوبه سرپرست کارگاه آذربایجان

به استناد مواد ۴، ۳۰، ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفندماه ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی و به منظور ایجاد هماهنگی در اجرای ساختمان‌های مشمول قانون مذکور از تاریخ صدوراین ابلاغیه در سراسر کشور فعالیت کلیه سازندگان حقیقی و حقوقی تشخیص صلاحیت شده در اجرای ساختمان با رعایت صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های مربوطه بشرح یکسری موارد می‌باشد. این مصوبه مربوط به استان آذربایجان می‌باشد.