کد خبر : 6714 تاریخ انتشار : 1400/6/17 2376
توزیع عادلانه کار، خواسته مهم مهندسان در دوره نهم نظام مهندسی


به گزارش مهندسان شهر، شهریار مشیری در آستانه برگزاری نهمین دوره از انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی استان ها در گفت و گو با مهندسان شهر با بیان این مطلب تصریح کرد: هم اکنون نیاز مبرم برای جامعه مهندسانی که هدف اشتغال حرفه ای دارند، به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی و افت ساخت و ساز در کشور، این است که در ظرفیت و سهمیه مهندسان، متاسفانه کار حرفه ای به صورت عادلانه در بین آنها تقسیم نمی شود.
وی تاکید کرد: به لحاظ اینکه کارها به صورت عادلانه تقسیم نمی شود، بسیاری از مهندسان که کار حرفه ای انجام می دهند، از این موضوع ناراضی هستند و لذا توزیع عادلانه کار بین اعضا باید در دستورکار هیئت مدیره ها در دوره جدید قرارگیرد.
برای مهندسان غیرشاغل سهمیه بهتری تخصیص یابد
مشیری همچنین درخصوص خواسته دوم مهندسان تصریح کرد: برای مهندسانی که شاغل نیستند و درآمد حرفه ای آنها فقط از محل پروانه اشتغال حرفه ای است، باید ضرایبی برای آنها ایجاد شود که بتوانند از سهمیه بهتری برخوردار باشند. متاسفانه به واسطه وجود رانت در شهرداری ها و در ادارات کل راه و شهرسازی این توزیع عادلانه کار انجام نمی گیرد.
این مدرس دانشگاه افزود: درواقع هر کسی که دوست و آشنایی و رابطه خاصی با مسئولان و کارکنان در شهرداری ها و ادارات کل راه و شهرسازی داشته باشد، کار را بسیار بهتر و راحتتر دریافت می کند و مشکل اصلی ما همین است. اگر توزیع عادلانه کار محقق شود، خواسته بسیاری از مهندسان برآورده خواهد شد و این اولویت مهمی است که جامعه مهندسان در دوره جدید انتظار خواهند داشت.
مهندسان شاغل در وزارتخانه های راه و کشور حق اشتغال حرفه ای نداشته باشند
مشیری در پاسخ به اینکه برای تحقق این هدف در سازمان های نظام مهندسی چه زیرساخت هایی مورد نیاز است، گفت: پیاده سازی این اهداف به تنهایی توسط سازمان های نظام مهندسی امکان پذیر نیست و در این حوزه هر چه تلاش کنند، راه به جایی نمی برند. باید بین وزیر راه و شهرسازی و بین وزیر کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان تفاهم نامه ای نوشته شود که بعدها به صورت یک آیین نامه اجرایی یا به صورت یک لایحه توسط دولت ارائه شود.
وی ادامه داد: یعنی دولت باید حامی این قضیه باشد تا کسانی که در کل شهرداری ها و کل ادارات مسکن و شهرسازی ایران و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به صورت رسمی استخدام و شاغل هستند، حق اشتغال حرفه ای نداشته باشند. اگر این امر محقق شود، خواهیم دید که رانت خواری دیگر نه در شهرداری ها و نه در مسکن و شهرسازی و نه هیچ نهاد دیگری اتفاق نخواهد افتاد.
ریشه رانت در دو وزارتخانه باید قطع شود
مشیری اضافه کرد: چون کسی که نمی تواند اشتغالی داشته باشند، پس دیگر به دنبال بند و بسط هم نخواهد بود. به خاطر وجود این مسئله متاسفانه ما همواره در ایران این مشکلات را خواهیم داشت و از سال 76 که سازمان نظام مهندسی قانونا شکل گرفته و دوسال قبل از آن هم به صورت آزمایشی شکل گرفته بود، همیشه این مشکل وجود داشته و اگرچه کسانی خواسته اند به انحای مختلف جلوی این امر را بگیرند، اما رانت قوی موجود در این دو وزارتخانه مانع از انجام این کار شده است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر واقعا دولت به دنبال ایجاد اشتغال و جلوگیری از رانت خواری است، باید این دو وزارتخانه با همدیگر متفق شوند و ریشه رانت خواری را قطع کنند. به طوری که این امر را از خودشان شروع کنند. یعنی وزیر راه و شهرسازی از وزارتخانه متبوع خود و وزیر کشور هم از وزارتخانه متبوع خود و شهرداری ها این کار را آغاز کند و راه حل دیگری برای این منظور نمی بینم و مسئله اصلاح ناشدنی است. چون تاوقتی که جلوی رانت بسته نشود، رانت همیشه به وجود خواهد آمد.

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط