کد خبر : 8544 تاریخ انتشار : 1400/11/25 2616
برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با صنعتگران

برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با صنعتگران

اولین نشست کمیته ارتباط با صنعت

مهندسان شهر: سازمان نظام مهندسی ساختمان در پی ایجاد ارتباط مؤثر رشته‌های مهندسی با صنعت ساختمان نشستی با مدیران شرکت‌های شاخص حوزه صنعت ساختمان برگزار کرده و در آن رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به همره جمعی از هیأت مدیره حضور داشتند.در این جلسه طرفین در زمینه ارتقای کیفیت ساختمان، استفاده از محصولات استاندارد و خدمات مطلوب به بحث و گفتگو پرداختند. رامین کرمی در این نشست جهت ارتقای دانش مهندسان و فارغ‌التحصیلان به برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با صنعتگران حوزه ساختمان اشاره کرد و افزود: بسیاری از صنعتگران برای رشد و تعالی فعالیتهای خود اقدام به برگزاری دورههای آموزشی میکنند که این دورهها میتواند با همکاری سازمان و با نیازسنجی کمیسیون آموزش، برای مهندسان نیز ارائه شود.

در ابتدای مراسم، دکتر کرمی ضمن تشکر از حضور مدعوین، اینگونه جلسات را راهکاری برای درک متقابل دوطرف ارزیابی کرد و بیان داشت به دنبال شیوههای نوین توسعه و ایجاد ارتباط موثر بین مهندسی و صنعت، هستیم. وی همچنین با تاکید بر ارتقای سطح دانش مهندسان، ایجاد روابط داخلی و خارجی بین صنعت و مهندسی را راهکار اصلی بهبود خدمات مهندسی برشمرد و در همین رابطه 4 محور اصلی کمیته ارتباط با صنعت را تشریح کرد.

1.ایجاد کارگروه کارآموزی

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، بخش عمدهای از فارغالتحصیلان حوزه مهندسی به دلیل عدم آشنایی با شیوهنامهها و تجربه اندک با فضای واقعی کسب و کار در حوزه مهندسی ساختمان، موفق به ورود به حرفه نمیشوند. در همین راستا به جهت ایجاد ارتباط قویتر بین مهندسان و فعالان این صنعت، پیشنهاد ایجاد کارگروهی با محوریت کارآموزی تشکیل خواهد شد که میتواند بستر خوبی برای جذب و آموزش مهندسان جوان را فراهم کند.

2. برگزاری هدفمند آموزشهای تخصصی و حرفهای

دکتر کرمی با تاکید بر اهمیت ویژه آموزش روی افزایش کیفیت سطح مهندسی تصریح کرد: بسیاری از صنعتگران برای رشد و تعالی فعالیتهای خود اقدام به برگزاری دورههای آموزشی میکنند که این دورهها میتواند با همکاری سازمان و با نیازسنجی کمیسیون آموزش، برای مهندسان نیز ارائه شود.

دکتر کرمی افزود: با کمک اهالی این صنعت میتوان ضمن افزایش تجربیات فنی و دانش مهندسان، اطمینان از دست رفته به فناوریهای روز دنیا را نیز حاصل کرد.

3. آشنایی مهندسان با روشهای محاسبه و انتخاب تجهیزات استاندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به طراحی یک ساختار مناسب جهت آشنایی مهندسان با روشهای محاسبه و انتخاب تجهیزات استاندارد و با رده انرژی مناسب و همچنین ایجاد بستر جهت ارائه خدمات سرویس و نگهداری ساختمان، تاکید کرد: در همین راستا سازمان آمادگی خود را برای برگزاری دورههای آموزشی و ایجاد یک کارگروه ویژه را با همکاری پردیسهای دانشگاهی و مراجع معتبر آموزشی اعلام میکند.

4. عرضه و معرفی توانمندیها

دکتر رامین کرمی اظهار داشت: یکی از پیشنهادات سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران که با استقبال نیز روبرو شده، بحث نمایش و عرضه تواناییها و قابلیتهای کارفرمایان، مهندسان و صنعتگران است. در همین راستا مقرر شده است بخش بزرگی از فضای پارکینگ سازمان به یک نمایشگاه دائمی تخصیص پیدا کند. هم‌چنین با ایجاد فضای کار اشتراکی و تعاملی امکان بهره‌گیری از این فضا برای مهندسان، مالک و مهندس در محیطی حرفهای و هدفمند به اهداف خود دست پیدا کنند.

از سوی دیگر با توجه به مراجعه روزانه صدها مهندس به ساختمان مرکزی سازمان، استفاده از این فضای تعاملی خواهد توانست مخاطب هدف را بهتر شناسایی و ارزیابی کند. همچنین سازمان پیشنهاد حمایت و انتشار Vendor List (فهرست فروشندگان) معتبر از سوی مراجع ذیصلاح را اعلام می‌کند.

در ادامه این جلسه مهندس امیدرضا ریاحی عضو هیئتمدیره و رئیس کمیسیون صدور خدمات مهندسی و روابط بین‌المللی سازمان با اشاره به اهمیت سبد صادراتی مهندسی نسبت به کاهش این پدیده ابراز نگرانی کرد و افزود: در حال حاضر متأسفانه محصولات و فناوریهای نوین علیرغم کارایی و عملکرد بالا و صرفهجویی در بحث انرژی، همچنان از سوی سازندگان و مخاطبان با استقبال روبرو نمیشود و ضروری است به کارگیری این فناوری‌ها توسط طراحان و محاسبان در طراحی موردتوجه قرار گیرد و در فاز نقشه‌ها پیش‌بینی‌های لازم نیز صورت پذیرد.

به گفته این عضو هیئتمدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، علیرغم آنکه ایجاد ارتباط با تشکلهای صنفی و حرفهای در متن قانون نظام مهندسی نیز لحاظ شده، اما همچنان برای برقراری ارتباط بیشتر، پتانسیلهای فراوانی باقی مانده است.

همچنین دکتر امیرحسام‌الدین آرمانپور عضو هیئتمدیره سازمان نیز با تاکید بر تاثیرگذاری آموزش و کارآموزی بر کیفیت مهندسی، استفاده از ظرفیتهای حرفهمندان حوزه صنعت را راهکاری مناسب برای بهبود فضای فعلی مهندسی و صنعت برشمرد.

در ادامه این جلسه دکتر فرهام مقدم‌راد رئیس دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی حضور نمایندگان این دبیرخانه در سرتاسر کشور را در تحکیم رابطه بین مهندس و صنعت موثر دانست و ادامه داد: بحث صادرات خدمات به صورت پیوسته در این مجموعه پیگیری و نظارت می‌شود. به گفته مقدم‌راد برای مهندسان 4 سطح دوره در نظر گرفته شده که به این منظور امکان بازدیدهای خارج از کشور نیز فراهم شده است.

رئیس دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی افزود: قصد داریم در اسفند ماه سال جاری سطح یک را برای اعضای جدید هیئت‌مدیره برگزار خواهیم کرد. هم‌چنین در همین رابطه تفاهم‌نامه‌های متعددی با ارگان‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی منعقد شده که می‌تواند به توسعه بستر همکاری بین مهندسی و صنعت کمکی شایانی کند.

پای صحبت فعالان صنعت ساختمان در این جلسه که با استقبال شرکتهای فعال در صنعت ساختمان از جمله تولیدکنندگان تجهیزات، مصالح، خدمات و لوازم ساختمانی صورت گرفته بود، تعدادی از این مجموعه‌های فعال به بیان دغدغهها و نظرات خود پرداختند. به اعتقاد این گروه از صنعتگران از ابتدای شکلگیری قانون نظام مهندسی یعنی سال 1374، این نخستینبار است که صنعت ارتباطی واقعی و معنادار را با سازمان تجربه خواهد کرد.

همچنین در این نشست پیشنهادهایی ازجمله برگزاری دورههای قبل از اخذ پروانه و دورههای حرفه‌ای و تخصصی با هدف توانمندسازی اعضا در داخل و خارج از کشور، اعلام آمادگی جهت برپایی تورها و بازدیدهای آموزشی از کارخانجات و صنایع با همکاری صنعت، گسترش فعالیتهای رسانهای بین مهندسان و صنعت و تعیین سیلابسهای هر سرفصل به منظور آموزش ارائه شد.

در اولین نشست کمیته ارتباط با صنعت که به همت سازمان نظام مهندسی تهران برگزار شد، بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه لوازم، مصالح و خدمات ساختمانی آمادگی خود را برای ارائه آموزش و همکاری با این سازمان در جهت ارتقای کیفی اعلام کردند.

از جمله پیشنهادهای مطرح‌شده در این جلسه می‌توان به طرح اطلاع‌رسانی استخدام شرکت‌ها و تولیدکنندگان در سایت سازمان و اولویت‌دهی به اعضا و هم‌چنین تاسیس پژوهشگاه ساختمان اشاره کرد.

در پایان این جلسه مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ساختمان ضمن تشکر بابت برگزاری این نشست، تقاضا کردند تا این دست جلسات تا حصول نتیجه، مستمر باشد و نشست‌های دوره‌های آتی با سایر فعالین و صنعتگران، انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار شود. 

 

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط