کد خبر : 8352 تاریخ انتشار : 1400/9/20 2653
انتظار مشارکت بیشتر مهندسان در اصلاحیه الزامات ترافیکی ساختمان‌ها

انتظار مشارکت بیشتر مهندسان در اصلاحیه الزامات ترافیکی ساختمان‌ها

مهندسان شهر : پیرو انجام اصلاحات بر الزامات ترافیکی ساختمان‌ها که از سال 1393 تدوین شده‌است ، نظرسنجی از مهندسان ترافیک برگزار شد تا با رهنمودهای جامعه مهندسی این دسته از مقررات کارآمد و مثمرثمر باشند .یکی از اعضای گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگویی تمایل سازمان به مشارکت بیشتر مهندسان را ابراز کرده است .  همچنین مانعی در مشارکت مهندسان سایر رشته ها همچون معماری ، عمران ، شهرسازی و ... به صورت فنی وجود ندارد .

دکتر یوسف ساجد اشاره کرد: تدوین پیش‌نویس الزامات ترافیکی ساختمان‌ها از سال ۱۳۹۳ توسط پژوهشکده طراحان پارسه و زیر نظر کمیته مطالعات راهبردی شورای مرکزی آغاز شده و در سال ۱۳۹۵ این پیش‌نویس با حضور رئیس مرکز تحقیقات و رئیس شورای مرکزی و سایر مسوولان ذی‌ربط رونمایی شد.

وی افزود: پیش‌نویس الزامات ترافیکی ساختمان‌ها، در مسیر تصویب در وزارتخانه در کش‌وقوس شورای تدوین و شورای مرکزی قرار گرفته و در این خصوص جلسات راهبردی متعددی در شورای مرکزی با حضور رئیس وقت شورا و مدیر کل دفتر تدوین مقررات ملی و همچنین در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و بررسی‌های بیشتر در این زمینه صورت گرفته است.

دکتر ساجد ادامه داد: شورای مرکزی مجوزهای لازم را صد در صد از وزارتخانه برای تدوین پیش‌نویس مبحث ۲۳ «الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها » اخذ کرده و شورای تدوین به ریاست معاونت محترم مسکن در صدد بررسی کلیات آن برآمدند؛ در حال حاضر اهتمام رئیس حال حاضر شورای مرکزی، گروه تخصصی ترافیک، معاون مسکن (آقای محمودزاده) و مدیر کل دفتر تدوین ، آقای مانی‌فر بر این است که این مبحث به نتیجه نهایی  برسد. لذا کلیات این مبحث در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در جلسه شورای تدوین به تصویب رسید و ‌به منظور بررسی جزئیات فنی به کمیته فنی شورای تدوین ارجاع داده شد. در خرداد ماه سال جاری، در این کمیته با حضور آقای مانی فر و اعضای متشکل از نمایندگان گروه تخصصی ترافیک و اساتید برجسته این حوزه، پس از بررسی جزییات فصول پیش‌نویس، مقرر شد موارد مندرج با ویرایش ۹۶ مبحث ۴ و آخرین ویرایش مباحث ۱۲، ۲ و ۲۰ و۲۱ و همچنین آیین‌نامه ۱۲ جلدی مصوب ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی انطباق داده شده و کلیه تناقضات برطرف شوند.

دکتر ساجد اظهار داشت: در ۵ ماه گذشته انطباق کلیه اعداد و ارقام و مفاد مندرج در پیش‌نویس مبحث با آیین‌نامه و مباحث مقررات ملی مذکور، به طور کامل و توسط کمیته بازنگری بررسی شده و فایل ویرایش نهایی، آبان ماه سال جاری برای آقای مانی‌فر ارسال و از ایشان درخواست شد که به جای ویرایش قدیمی مربوط به سال ۱۳۹۵،  ویرایش نهایی اخیر جایگزین شده و برای نظرسنجی از مهندسان ترافیک و سایر اساتید و مهندسان صاحب نظر در سایت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ما انتظار داریم متخصصان ترافیک روی این قضیه (نظرسنجی) بیشتر مشارکت کنند. البته مانعی نمی‌بینیم که همکاران رشته‌های دیگر مثل معماری، شهرسازی و عمران هم نظر بدهند؛ اما نظراتشان باید فنی باشد. در نهایت پیش‌بینی می‌شود، موضوع با لحاظ نظرات واصله از نظرسنجی، در جلسه بعدی کمیته به جمع‌بندی نهایی رسیده و پیش‌نویس برای تصویب نهایی به شورای تدوین ارسال شود.

عضو گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در پایان تاکید کرد: تصویب این مبحث، مسئولیت مهندسان ترافیک را بیشتر خواهد کرد و این امکان را خواهد داد تا در عین داشتن یک مرجع برای عارضه سنجی و کنترل ترافیک ساختمان‌ها و معابر بلافصل و تامین ایمنی عبور و مرور، نوعی وحدت رویه مناسب و منطقی به وجود آمده و راهگشای مشکلات ترافیکی ناشی از ساختمان‌ها و‌کاربری‌های جاذب سفر در داخل شهرها باشد.

 

منبع : پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط