کد خبر : 8479 تاریخ انتشار : 1400/10/27 2439
انتخابات کانون سراسری کارشناسان رسمی

انتخابات کانون سراسری کارشناسان رسمی

مهندسان شهر: چهارشنبه گذشته مورخ 22 دی ماه 1400 انتخابات کانون سراسری انجمن‌های کارشناسان رسمی موضوع ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار شد و طی آن اعضای اصلی و علی‌البدل معین گشت. بدین ترتیب استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران، هرمزگان و قزوین به عنوان اعضای اصلی و استان‌های خوزستان و تهران علی‌البدل هیأت مدیره و استان‌های تهران و مازندران به ترتیب به عنوان بازرسان اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند.

به نقل از پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان، رئیس هیات مدیره انجمن کارشناسان رسمی ماده ۲۷ استان قزوین بیان کرد: پیرو ضرورت صنعت ساختمان در خصوص نیاز به وجود کارشناس متخصص این صنعت و براساس ماده ۲۷ در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این کارشناسان معرفی و براساس آن کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادها، نیروی نظامی و انتظامی، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و مراجع قضایی می‌توانند در مباحث کارشناسی با موضوعات ارزیابی و فنی از ظرفیت این کارشناسان رسمی با صلاحیت معادل کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کنند. آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۷ در سال ۱۳۷۹ توسط وزارت خانه‌های دادگستری و راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران رسید.

مهندس عباس وثیق‌نیا ادامه داد: دستورالعمل چگونگی برگزاری آزمون وانتخاب و معرفی این کارشناسان نیز طی ماده ۲ این آیین‌نامه توسط شورای مرکزی تهیه و با تصویب وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۳۷۹ ابلاغ شد و تا این مرحله طی ۵ مرحله برگزاری آزمون بالغ بر ۲۷۰۰ کارشناس رسمی تربیت و در حال انجام خدمات کارشناسی در ۷ رشته اصلی ساختمان در سطح کشور هستند و با توجه به نیاز به بروزرسانی ویرایش جدید این دستورالعمل با اصلاحات لازم در اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویب و توسط وزارت راه و شهر سازی ابلاغ شد و بر اساس این دستورالعمل آزمون مرحله ششم در مردادماه ۱۴۰۰ به صورت سراسری برگزار شد.

عضو منتخب دوره هشتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان تصریح کرد: آنها که می‌خواهند کارشناس رسمی نظام مهندسی باشند علاوه بر داشتن صالحیت‌های عمومی کارشناسی، می‌بایست دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی ساختمان و نیز حداقل  ۱۰ سال سابقه کار باشند.

 اخیرا در سال جاری و بر اساس ضوابط یک سری از اختیارات شورای مرکزی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده از جمله اینکه وزارتخانه بعد از ۶ سال وقفه آزمون کارشناسی برگزار کرد. نزدیک به ۲۰ سال است که در کشوراستفاده از خدمات این کارشناسان در دست اقدام بوده و بر اساس دستورالعمل ۱۴۰۰ ابلاغی سال فوق الاشاره شورای مرکزی به همراه وزارت راه و شهرسازی هر سه سال یک‌بار مکلف به برگزاری آزمون سراسری (مشابه آزمون کارشناسان رسمی دادگستری) بوده و دارندگان پروانه اشتغال نظام مهندسی حائز شرایط پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی در صورت قبولی در دوره‌های کارآموزی و آموزشی و پس از انجام مراسم تحلیف  (سوگند) موفق به اخذ پروانه کارشناسی رسمی می‌شوند.

 وی با تشریح این که استان‌هایی که تعداد کارشناسان رسمی آنها به حد نصاب لازم (حداقل ۱۰ نفر) رسیده باشد، می‌توانند نسبت به تشکیل انجمن کارشناسان رسمی موضوع ماده ۲۷ اقدام کنند. در حال حاضر در حدود ۱۰ استان این انجمن‌ها تشکیل شده‌اند و این انجمن‌ها در سال ۱۳۹۷ اقدام به تشکیل کانون سراسری در کشور کردند وپس از پایان دوره اول منتخبان هیات مدیره مجددا در دی ماه سال جاری انتخابات به شرح فوق برگزار وهیات مدیره دومین دوره تعیین شدند. این کانون کلیه موارد مرتبط با انجمن‌ها و کارشناسان رسمی موضوع ماده ۲۷ سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را با دستگاه‌های مشمول ارجاع کارشناسی ماده ۲۷، در سطح کشور را پیگیری می‌کند.

 

منبع: پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط