معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در حوزه معماری بحث مهندسی کردن ساختمان سازی را با تاکید بر ایجاد قاب بندها پیگیری کردیم زیرا برای نمای ساختمانها هزینه زیادی می شد اما با یک هزینه کوچک می توانند آن را ایمن سازی هم کنند.
گلپایگانی افزود: ما به سمت ساخت ساختمان های سبز رفتیم که البته کار زمان بری هست اما مطمئن باشید تا پایان سال بحث نصب برچسب انرژی را در ساختمان ها به نتیجه خواهیم رساند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد سوختی که به هوای تهران وارد شده به دلیل سوختی است که در ساختمان ها مصرف می شود و اگر این موضوع را به درستی مدیریت کنیم حتما از آلودگی هوای شهر تهران هم کاسته می شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: این حق طبیعی مردم است که موقع خرید یک ساختمان بدانند چه میزان انرژی در این ساختمان مصرف می شود تا قدرت انتخاب داشته باشند.
کاهش 15 درصدی تعداد پروانههای صادر شده
گلپایگانی به اقدام موثری که در خیابان ولیعصر در حال انجام است اشاره کرد و گفت: در این محور به همراه همکاران مان در سازمان زیباسازی شهر تهران در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از تعداد پروانه های صادر شده در سال جدید کاهش یافته است افزود: ۱۸ درصد مقدار زیر بنا و مساحت پروانه های صادر شده در سال جدید هم کاهش داشته است اما بیش از ۹۵ درصد درآمدهای در نظر گرفته شده در لایحه بودجه محقق شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: لایحه عوارضی که در اواخر سال گذشته تایید شد بنای ما این بود که در مناطقی که خانه کران تر است عوارض بیشتری هم پرداخت شود.
گلپایگانی افزود: اولین بار است که براساس کدهای منطقه ای نسبت به اخذ عوارض اقدام کردیم و کل تهران را به ده دهک تقسیم کردیم و براساس این دهک ها عوارض تعیین می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این است که هر قطعه ملک براساس جای قرار گیری و براساس آن شرایطی که دارد عوارض می پردازد. برای مثال اگر یک قطعه ملک دید خوبی به یک پارک دارد یا بالعکس یک ملک کنار یک خیابانی شلوغ واقع شده است باید عوارض شأن متفاوت باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در بحث هوشمند سازی در حال حاضر تا مرحله بازدید از ملک فرآیندها هوشمندسازی شده است و مهندسان می توانند بدون حتی حضور مالک بروند و ملک را بررسی کنند.
گلپایگانی به اقدامات مربوط به صدور پایان کار اشاره کرد و گفت: قول می دهیم ظرف دو ماه آینده پایان کار آپارتمان را بدون حضور مالک و ظرف حداکثر یک هفته صادر کنیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم معماری و شهرسازی بحث نوسازی است و سازمان نوسازی شاهد یک تحول بزرگ در رویکرد بنیادین خودش بوده است و امروز به حوزه بازآفرینی بیشتر توجه می شود.
کاهش ده درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: اگر در یک محله زیرساختهای شهری ارتقا پیدا کند و اگر ساختارهای اجتماعی پایدارتر باشد نوسازی کالبدی هم پایدار تر خواهد بود.
گلپایگانی افزود: در بافتهای فرسوده عدد کاهش صدور پروانه فقط ده درصد بوده است و این نشان می دهد که هنوز هم مردم در بافت فرسوده علاقه به نوسازی بافت دارند. ما امروز در ۱۸۰ محله در حال بازآفرینی هستیم.
وی با اشاره به این مطلب که رویکرد جدید مدیریت شهری محله محوری است خاطرنشان کرد: ما قول داده ایم هزار پروژه در محلات شهر تهران طراحی کنیم و این را در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا خواهیم رساند و این پروژه ها به ارتقا کیفیت زندگی مردم در محلات منجر خواهد شد.
ساخت خانههای 25 تا 40 متری
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یک باب کلیدی باز شده است که به نام خانه های کوچک مقیاس آن را می شناسیم. ما در تلاشیم تا موانع ساخت آپارتمان های ۲۵ تا ۴۰ متری را از سرا راه برداریم. این ایده در تمام کلانشهر های دنیا وجود دارد و این در همه دنیا یک ضرورت است.
گلپایگانی گفت: در تهران سرمایه های زیادی در امر مسکن صرف شده است اما چون درست و به اندازه ساخته نشده است امروز شاهد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد خالی از سکنه در تهران هستیم در حالی که اگر اینها جایی که باید هزینه می شد و آنگونه که باید ساخته می شد خالی نبود.
وی افزود: ۴۰۰ هزار واحد خالی را در حدود ۱.۵ میلیارد تومان قیمت واحد ضرب و تقسیم کنید ببینید چه عددی می شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: این مسکنهای کوچک مقیاس قرار نیست فقط به افراد فقیر اختصاص پیدا کند بلکه یک زوج جوان می توانند در یک خانه ۳۰ متری زندگی شأن را شروع کنند.
گلپایگانی افزود: در بازار تهران حدود صد هزار نفر کار میکنند آن هم به صورت مستقیم. حالا به نظرتان نباید برای این تعداد افرادی که کار میکنند فکر منزل و محل سکونت باشیم؟
وی خاطرنشان کرد: یک زوج پیر مرد و پیر زن که به دوران سالمندی رسیده اند و توان رفت و روب درست یک خانه بزرگ را ندارند منطقی نیست که به یک خانه ۳۰ تا ۴۰ متری بروند تا زندگی شأن راحت تر باشد؟
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راه حل های این موضوع ساخت همین خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری است که این طرح آماده شده و به وزارت کشور فرستاده شده است.
گلپایگانی گفت: شهرداری قرار نیست خانه سازی کند بلکه قرار است مشکلات این مسیر را از سر راه بردارد و ما مطمئن هستیم که حتما سرمایه های خوبی به این سمت خواهد آمد.
5 درصد شهر تهران بافت فرسوده است
معاون شهردار تهران در خصوص بافت فرسوده شهر تهران گفت: بافت فرسوده شهر تهران پنج درصد کل شهر تهران را به خود اختصاص داده است اما جالب است که بدانید ۱۵ درصد جمعیت تهران در آن ساکن است.
گلپایگانی تصریح کرد: ما در تهران ۳ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که ۴۴ درصد آن تحت 11 سال گذشته بازسازی شده است.
وی ادامه داد: ما طرح بلند مرتبه سازی را در شهر تهران مجدد در دستور کار قرار داده ایم و اعتقادمان این سایت که بلند مرتبه سازی می تواند یک فرصت برای شهر باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: آن بخشی که ما در آن تمرکز بیشتری کرده ایم این است که در حین بلند مرتبه سازی قوانین و مقررات رعایت شود و ساخت ساختمان بدون قانون و ضابطه نباشد.
گلپایگانی افزود: برای صدور شناسنامه فنی ساختمانها مشکلاتی وجود داشت که در یک کمیته پنج نفره در حال بررسی موضوعات مرتبط با آن هستیم تا مشکلات بر طرف شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شهرداری ساخت و ساز خانه های کوچک مقیاس را انجام دهد گفت: این اصلا صحت ندارد. ما قرار نیست پولی بیاوریم و قرار نیست پروژه بسازیم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: قرار است در یک ساختمان ترکیبی از ساختمانهای بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس باشد.
چرا وقتی در بالاشهر ساخت و ساز می شد کسی به فکر مهاجرت پذیری نبود؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا این خانه ها باعث افزایش مهاجرت نخواهد شد گفت: ما امروز شاهد این هستیم که رشد جمعیت در حاشیه شهر تهران ۸ درصدی است.
گلپایگانی تصریح کرد: شما بیست سال پیش شهری به نام بهارستان در حاشیه تهران داشتید که سیصد هزار نفر جمعیت داشته باشد؟ گلپایگان ما که صد ها سال قدمت دارد ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: آن زمانی که در شمال شهر تهران به صورت مداوم پروانه ساخت صادر می کردند و خانه سازی می شد و برخی سود بردند کسی نگران افزایش جمعیت و مهاجرت پذیری نبود اما تا صحبت از طبقه فرودست می شود همه نگران می شوند.
روزی یک و نیم میلیون سفر از خارج تهران به تهران می آیند و بعد شب هم خارج می شوند آیا می دانیم که این میزان سفر چه حجمی به آلودگی هوا و ترافیک اضافه می کند؟ دلیل این سفرها این است که ما برای اسکان این قشر از جامعه که کار میکنند فکری نکرده ایم و آنها را به حاشیه شهر راندهایم.
وی به بررسی هشت هزار تصمیم مربوط به شش ماهه پایانی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت در آن بررسی متوجه شدیم که هفتاد درصد تصمیمات خلاف قانون بوده است.
گلپایگانی گفت: یکی از اقدامات مهم ما بحث شوراهای معماری بود و قانونمند کردن گرفتن پروانه منجر به این خواهد شد که دیگر بی قانونی رخ ندهد و شاهد تصمیمات درستی در این خصوص باشیم.
معاون شهردار تهران درخصوص جمعیت پذیر تر شدن شهر تهران بعد از ساخت خانه های ۲۵ متری گفت: بحث جمعیت به این موضوع نیست که ذهنی بشود درباره آن حرف زد.
کاش خبرنگاران به مناطق فقیر نشین سری بزنند
وی افزود: ما هدفمان ساخت سالانه پنج هزار واحد است و اگر فرض کنیم که دو نفر در این خانه ها ساکن خواهند شد می شود کلا ده هزار نفر. حالا شما این را با شهرک مروارید در منطقه ۲۲ مقایسه کنید که به یکباره ۳۰ هزار نفر را در خود ساکت کرده است.
گلپایگانی گفت: کاش خبرنگاران یک بار به مناطق فقیر نشین سر بزنند و ببیند که در یک خانه دوازده متری که بیشتر شبیه اطاق است یک خانواده شش نفره در حال سکونت است و نه تنها سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا ندارد بلکه سقف آن هم در حال ریختن است.
وی افزود کاش صدای اقشار ضعیف جامعه را می شنیدیم و بعد درباره ضرورت یا عدم ضرورت ساخت خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری صحبت میکردیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ما باید اقشار مختلف را کنار هم جمع کنیم و اختلاط اقشار ایجاد کنیم این تصور بسیار غلط است که ما بگوییم باید تهران آنقدر گران بشود که کسانی که پول ندارند از تهران بروند.
ساخت و ساز اطراف حریم تهران متوقف شده است
وی افزود: در حوزه حریم شهر تهران اقدامات خوبی انجام شده است و می توانیم بگوییم که امروز ساخت و ساز در حریم شهر تهران متوقف شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به فعالیت کمیسیون های ماده صد اشاره کرد و گفت: در آنجا رویکرد ما اجرای آرا بوده است و تلاش کردیم تا آرایی که اجرا نشده است به اجرا در بیاید.
گلپایگانی افزود: امروز در سامانه شفافیت آرای مربوط به ماده صد آن دسته ای که قطعی شده است در دید عموم مردم قرار میگیرد تا بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم این بود که برخی میگفتند باید کمیسیون های ماده صد باید تغییراتی داشته باشد که به همین دلیل برای این مهم هم گامهایی برداشته شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در تهران امروز هفتاد هزار پرونده داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده است و اگر آماری از کل کشور بگیریم شاید چندین برابر این عدد باشد.
گلپایگانی در پاسخ به این سؤال که شما صحبت از بروز 70 درصد تصمیم اشتباه از میان هشت هزار تصمیم گرفته شده در شش ماهه دوم سال ۹۵ کردید حالا این سوال وجود دارد که چرا سال ۹۵ انتخاب شده است و آیا شما تخلفات موجود در این حوزه در سال ۹۷ را هم بررسی کرده اید؟ گفت: در سال ۹۷ هم این موضوع بررسی شده است.
وی ادامه داد: آمار صدور پروانه سال ۹۵ با آمار صدور پروانه در سال ۹۷ برابری داشتند و به همین دلیل آن سال برای بررسی انتخاب شد.
معاون شهردار تهران گفت: البته یک دلیلش هم این بود که به هر تقدیر می خواستیم بدانیم در پایان دوره مدیریت قبلی چه اتفاقاتی رخ داده است.
گلپایگانی گفت: آمار تصمیمات اشتباه بعد از این بررسی ها ۲۵۰ درصد کاهش یافت و با یک بخشنامه توافق بر آرای قطعی شده در ماده صد را ممنوع کردیم.
وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات بحث توافق بر سر آرای صادر شده از کمیسیون ماده صد بود و تلاش کردیم این موضوع یک نظمی پیدا کند.
ماجرای تفاهم شهرداری و بنیاد مستضعفان
معاون شهردار تهران درخصوص چرایی تفاهم با بنیاد مستضعفان و خرید یک سری ساختمان از بنیاد و نقل مکان به حوالی میدان آرژانتین گفت: تفاهم نامه با قرارداد فرق دارد ما در تفاهم ما تلاش می کنیم به فهم مشترک برسیم برای استفاده از ظرفیتهای یکدیگر مثل همان اقدامی که با سازمان ثبت اسناد انجام دادیم.
وی افزود: ساختمان های بنیاد در اراضی عباس آباد وجود دارد و ما از گذشته دنبال این بودیم که این را به اراضی عباس آباد ملحق کنیم. و قرار بود یک جا به جایی انجام دهیم.
گلپایگانی ادامه داد: بنیاد در شهرها ظرفیتهای خوبی دارد و این ظرفیتها می تواند به شهر و مردم شهر سپرده شود تا از آنجا برای افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم.
معاون شهردار تهران گفت: اگر ظرفیتهای بنیاد و شهرداری کنار هم قرار بگیرند می تواند به کمک شهر بیاید. هیچ خریدی قرار نیست از بنیاد انجام گیرد زیرا اگر شهرداری پولی داشته باشد حتما اولویت شهر آری می شود خرید اتوبوس و توسعه حمل و نقل عمومی.
نظرات شما