کد خبر : 8460 تاریخ انتشار : 1400/10/20 3001
ارتباط سختی آزمون نظام مهندسی با کیفیت مهندسان

سختگیری در آزمون نظام مهندسی نتیجه مثبتی در کیفیت طراحی و نظارت دارد؟

مهندسان شهر: با بررسی آزمون نظام مهندسی در 10 سال گذشته و نتایج آن می توان نتیجه گرفت سوالات طوری طراحی می‌شوند که خروجی این آزمون‌ها به حداقل ممکن برسد، ولی سوالی که پیش می آید این است که آیا این سخت گیری بر کیفیت مهندسان ناظر آینده اثر دارد؟ این مسئله به درجه ای رسیده است که افراد زیادی بارها و بارها در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

به این مسئله با این دید هم می توان نگاه کرد که گویی افرادی هستند که از زیاد شدن تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال می‌ترسند زیرا با قبولی آن‌ها نیز باید سهم نظارت بگیرند و این باعث می‌شود از سهم آن‌ها کم شود.

شاید راه حل بهتر این باشد که یک بازه زمانی را مشخص کنند و بگویند در این بازه پروانه نمی‌دهیم تا هم افرادی که دارای پروانه هستند به کار خود برسند هم سایر مهندسین وارد این دور باطل نشوند که در نهایت هم پس از برقراری آزمون و تلاش‌های بسیار نهایتاً قبول می‌شوند ولی ‌ماه‌ها باید منتظر صدور پروانه اشتغال خود بمانند و پس از آن هم ماه‌های متمادی صبر کنند تا شاید نوبت‌شان شود و سهمیه‌ای هم برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

در کنار این سنگ اندازی‌ها مسئولان سالانه آمار مهندسان بیکار جامعه را اعلام می کنند. شاید لازم است به جای اعلام این آمارها و افسوس خوردن برای آن بیشتر به فکر مهندسان، شأن آن‌ها و علم بلااستفاده‌شان باشید که به راحتی به دست نیامده است، تا شاید مشکلی از این قشر جامعه حل شود و عدالت در بین مهندسین برقرار گردد.

در نهایت سوال اصلی این است که آیا این حجم از سخت گیری و در نظر نگرفتن شأن مهندسان در این آزمون‌ها تاثیری بر کیفیت جامعه‌ی مهندسی ایران دارد؟ یا این کارها فقط باعث شده است هر ساله مبالغی بابت آزمون به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود؟ این موضوع حتی بستر مناسبی شده برای افرادی که با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های زیاد با قیمت بالا بازار سیاهی برای خود فراهم کرده اند.

در نهایت آزمون نظام مهندسی ملاک و معیار مناسبی برای سنجش میزان تخصص مهندسان نیست، چون بنا به روش اجرایی این آزمون‌ها بیشتر از تخصص، سرعت و دقت افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد. چه بسا مهندسان متخصص زیادی که دارای سابقه و رزومه کاری قوی هستند ولی نتوانسته‌اند در این آزمون به قبولی برسند.

یک راه حل مناسب می تواند این باشد که حداقل برای ارتقاء پایه مهندسان در کنار برقراری آزمون نظام مهندسی ساختمان‌های اجرا شده‌ای که توسط این مهندسین مورد نظارت و طراحی قرار گرفته است مورد بررسی آزمایشگاهی و میدانی قرار گیرد.

در هر صورت اگر دست‌های پشت پرده‌ای هم در نحوه‌ی برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی و نتایج آن وجود داشته باشد، مسئله ای است که مسئولان باید آن را پی گیری کنند و در این راستا پاسخ‌گوی سوالات جامعه مهندسین باشند.

 

 

 

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

هر داوطلبی عمقی ، مفهومی بخونه اونم در مدت چهار ماه میتونه قبول بشه البته که سوال سخت هست

اخبار مرتبط