کد خبر : 3095 تاریخ انتشار : 1399/4/31 2921
 کارمندی در نظام مهندسی

مهندسان شهر بررسی می‌کند

ساختار معیوب نظام مهندسی امنیت شغلی کارمندان را نشانه گرفت

جابجایی کارمندان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها یکی از ایرادات وارده به ساختار اداری این سازمان مردم نهاد و غیر انتفاعی است، چرا که متاسفانه سازمان نظام مهندسی در حوزه استخدام از هیچ قانون خاصی پیروی نمی کند و بیشتر کارمندان به صورت قراردادی و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مشغول به کار هستند.

گفتنی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان ساختار مدون و مصوبی ندارد وطبقه بندی مشاغل درآن اجرا نشده است. بنابراین از نظر استخدامی تابع قانون کارهستند و دراین سازمان برای پرسنل پست سازمانی ثابت وفلوچارت سازمانی دیده نشده است. بنابراین بنابه صلاحدید ریس سازمان وهیات مدیره نیروی کار  در جایی که لازم باشد جابجا می شود.

با این اوصاف نبود امنیت شغلی یکی از مهمترین دغدغه‌های برخی از کارمندان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها به حساب می آید، چرا که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته خبرنگار مهندسان شهر با جابجایی اعضای هیئت مدیره متاسفانه برخی از کارمندان نیز به صورت سلیقه ای جابه‌جا می‌شوند که این خود اما و اگرهای بسیاری را در پی دارد.

جالب است بدانیم که پس از اخراج برخی از کارمندان سازمان نظام مهندسی ساختمان شاهد تاسیس شرکت از سوی این کارمندان هستیم شرکت هایی که بیشترین کار طراحی و نظارت به آنها واگذار می شود هر چند در این مجال باید یادآور شد که این دسته افراد  در بیشتر موارد  به خاطر مسائل مالی از ادامه کار با سازمان‌نظام‌مهندسی صرفنظر می‌کنند چرا که در طول حضور خود در سازمان نظام مهندسی  از روابط و زیر و بم  کار سازمان و فساد موجود در آن  مطلع می شوند

  که امثال این مهم در سازمان نظام مهندسی کلانشهرها بسیار به چشم می‌خورد که این خود جای بسی تأمل دارد.

به طور کلی باید در نظر داشت متاسفانه در برخی از استانها به دلیل رواج فساد و رانت برخی از اعضای هیئت مدیره تمایل چندانی به حضور کارمند به صورت بلندمدت در یک ردیف شغلی خاص ندارند اتفاقی که مصداق بارز آن را می توان به تغییرات اتوبوسی کارمندان به هنگام تغییر اعضای هیئت مدیره نسبت داد. به عنوان مثال تغییر برخی از مدیران روابط عمومی نظام مهندسی استان ها تنها یکی از نمونه‌های بارز اعمال سلیقه برخی از اعضای هیئت مدیره است.

از سوی دیگر باید یادآور شد که برخی از اعضای هیئت مدیره و یا رئیس سازمان نظام مهندسی به دلیل برخی از مسائل به هنگام آغاز به کار خود تمایل دارد که با تیم جدید و مطبوع اش کار را آغاز کند اتفاقی که به یقین تنها مختص سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست و به راحتی آن را در دیگر سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی نیز می توان مشاهده کرد.

جابجایی کارمندان به بهانه آموزش هر چه بیشتر

جالب است بدانیم که در برخی از استان ها جابجایی کارمندان از بخش های مختلف برای فراگیری و آموزش تمامی اصول و قواعد حاکم و سازمان‌نظام‌مهندسی است که البته این مهم تنها در برخی از استان‌ها مانند بوشهر و قزوین به چشم می‌خورد و متاسفانه در بسیاری از استان ها جابجایی های صورت گرفته بیشتر دلایل دیگری دارد.

جای خالی استفاده از سامانه ارجاع کار

باید در نظر داشت که یکی از مهمترین دلایل جابجایی کارمندان در بخش نظارت و ارجاع را می‌توان عدم استفاده صحیح و اصولی از سامانه ارجاع کار عنوان کرد چرا که متاسفانه در بسیاری از استان‌ها این سامانه به صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار نمی گیرد و در بیشتر موارد اعمال نظر شخصی این سامانه دخیل است اتفاقی که

 

می‌تواند زمینه‌ساز جابه جایی و یا حتی اخراج کارمندان بخش مربوطه شود از این رو شاید بتوان در سایه استفاده اصولی از سامانه ارجاع کار  دیگر شاهد این گونه اعمال سلیقه نبود.

بدیهی است عدم نظارت از سوی شورای مرکزی خود به عدم استفاده صحیح از سامانه ارجاع کار دامن زده است چراکه بر اساس قانون شورای مرکزی موظف به نظارت عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها است اتفاقی که متاسفانه طی چند سال گذشته کمتر به چشم خورده است که این خود می‌تواند عاملی برای گسترده تر شدن بساط فساد در این سازمان مردم نهاد باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط