ورود/ثبت نام(current)

مراحل اخذ تاییدیه اتش نشانی در اخذ جواز

کد پست : 33 تاریخ انتشار : 1400/1/14 2109
مراحل اخذ تاییدیه اتش نشانی در اخذ جواز

به گزارش مهندسان شهر:

مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش نشانی مراحل بسیار زیادی دارد. امروز میخواهیم با تعریف و مراحل آن آشنا شویم.

همانطور که می‌دانید نهادهای متفاوتی در فرآیند صدور مجوز ساخت یا پروانه بنا دخیل می‌باشند. یکی از این مراجع تاثیرگذار که در راستای ارتقای ایمنی ساختمان گام برمی‌دارد “سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی” است که از طریق شرکت‌های وندور لیست سازمان آتش نشانی اقدام به این مهم می‌نماید.

جهت اخذ تاییدیه آتش‌نشانی و روند دریافت این تاییدیه از سازمان آتش نشانی و یا سازمان نظام مهندسی برای ساختمان، ابتدا باید تشکیل پرونده و هماهنگی امور اداری پرونده پروژه در سازمان آتش نشانی با اخذ وکالت کاری از کارفرما و یا نماینده قانونی ایشان انجام شود.

در تاییدیه سازمان آتش‌نشانی می‌بایست قرارداد سرویس، تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق را به مدت دو سال با یکی از شرکت‌های وندور لیست سامان آتش‌نشانی و مورد تایید سازمان آتش‌نشانی منعقد نمایند.

با توجه به بخشنامه سازمان آتش نشانی که در تاریخ 95/11/23 صادر گردید، از این تاریخ به بعد تمامی ساختمان های 4 طبقه روی همکف یا همان 5 سقف از کف زمین با هر تعداد واحد، ملزم به رعایت نمودن و اجرای سیستم اعلام حریق می باشند.

از جمله مواردی که احتمالا در طی روند اخذ این تاییدیه از سازمان آتشنشانی می بایست انجام شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. طراحی و محاسبات سیستم اعلام و اطفای حریق و ارائه نقشه های مربوطه و تصحیح شماتیک جانمایی
  2. طراحی سیستم هایی نظیر فشار مثبت دهلیز پلکان ها،تهویه پارکینگ ها،سیستم پمپاژ و مخازن، شبکه برق اضطراری و …
  3. طراحی و انتخاب نوع خاموش کننده های دستی متناسب، تابلوهای هشدار و …

بناها و ساختمان‌هایی که اقدام به اخذ تاییدیه سازمان آتش‌نشانی می‌نمایند، می‌بایست قرارداد سرویس، تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق را به مدت دو سال با یکی از شرکت‌های وندور لیست سامان آتش‌نشانی و مورد تایید سازمان آتش‌نشانی منعقد نمایند.

معمولا در روند اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی (آتش نشانی تهران، آتشنشانی اصفهان، مشهد شیراز و …) می بایست در جلسات فنی و حل اختلاف سازمان آتش نشانی به عنوان نماینده کارفرما شرکت نمود تا در حین اجرای پروژه بتوان مشکلات و چالش های ایمنی و آتشنشانی پروژه را برطرف نمود.

تاییدیه آتشنشانی ساختمان مانند صدور شناسنامه و هویت می باشد. رعایت دقیق قوانین و مقررات ایمنی و ضوابط آتشنشانی در ساختمان ها منجر به دریافت تاییدیه آتش نشانی می شود. جهت صدور تاییدیه آتش نشانی ایمنی ساختمان (معماری، سیستم های اعلام حریق، اطفاء حریق و سایر سیستم هایی مورد نیاز ساختمان) انجام و توسط بازرسی سازمان آتشنشانی تایید می گردد.

مشاوره و دریافت تاییدیه آتش‌نشانی

روال کار پس از توضیحات اولیه، با آماده‌سازی مدارک مورد نیاز و ارائه‌ی وکالتنامه از سوی کارفرما به مشاور آتش‌نشانی آغاز می‌شود. مراحل اخذ تاییدیه به صورت زیر است:

مرحله 1

تشکیل پرونده‌ی آتش‌نشانی

سیستم اعلام و اطفاء حریق طراحی شده و نقشه کشی آن انجام می‌گیرد.

مرحله 2

ارائه‌ی نقشه‌ها و طراحی‌های انجام شده به سازمان آتش‌نشانی جهت اخذ تاییدیه‌ی نقشه

مرحله 3

ارائه‌ی نکات و ضوابط معماری به کارفرما

برگزاری جلسه‌ی توجیهی برای پیمانکاران اعلام و اطفاء حریق پروژه

مرحله 4

نظارت مستمر مشاور بر روند اجرای پروژه و برطرف کردن نواقص احتمالی

مرحله 5

تست و تحویل پروژه در صورت عدم وجود نواقص

نظارت نهایی بر اجرای صحیح قوانین معماری

مرحله 6

تجهیزات اعلام و اطفاء حریق با مصالح پوشانده شده و معماری ساختمان نهایی می‌گردد.

مرحله 7

نظارت مشاور بر خرید و نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق

تهیه‌ی مدارک برای اخذ نوبت بازدید از سازمان آتش‌نشانی

تنظیم محضری قرارداد نگهداری و تعمیرات، با شرکت مورد تایید سازمان

مرحله 8

پیگیری تست خشک شرکت و پس از آن اقدامات لازم جهت بازدید نوبت دوم از سوی سازمان آتش‌نشانی

در نهایت پس از طی مراحل فوق، تاییدیه نهایی سیستم اعلام و اطفاء حریق صادر می‌گردد. دریافت این تاییدیه‌ها برای اخذ پایان کار ساختمان‌ها جزو قوانین قطعی شهرداری استان‌ها محسوب می‌شود و کاملا ضروری است. شهرداری تهران پس از آتش‌سوزی‌های بزرگ عزم راسخ دارد با نظارتی جدی و سرسختانه، روند اخذ تاییدیه از آتش‌نشانی و تجهیز ساختمان‌ها به سیستم‌های اعلام حریق را پیگیری و نظارت کند.

 

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما