کد خبر : 7104 تاریخ انتشار : 1400/7/25 2361
بررسی بودجه مسکن برای معلولان

به گزارش مهندسان شهر، وحید قبادی‌دانا در نشست تخصصی با جامعه نابینایان کشور و انجمن‌های فعال در امور نابینایان به مناسبت روز عصای سفید که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اولین حضور «حجت‌الله عبدالملکی» در سازمان بهزیستی کشور که نشان‌دهنده اهمیت ویژه وی برای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت است، اظهار کرد: ۲۰۸ هزار نفر دارای معلولیت معلول کم‌بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که این میزان ۱۲ درصد کل افراد تحت پوشش است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر آقا و ۷۰ هزار نفر خانم و ۸۶ هزار نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بینایی هستند، تصریح کرد: در جهان ۲۸۰ میلیون نفر افراد دارای معلولیت کم‌بینایی و نابینایی هستند که یک پنجم آنها را نابینایان مطلق هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این مطلب که مشکلات فراوان نابینایان از جمله اشتغال، معیشت، آموزش، بهداشت، مسکن، مناسب‌سازی و… آنها را متوقف نکرده است، گفت: هم‌اکنون سه هزار معلول نابینا و کم‌بینا در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۲۳ هزار معلول کم‌بینا و نابینای دانش‌آموز در کشور حضور دارند.

قبادی‌دانا به فعالیت ۵۲ تشکل در قالب شبکه ملی نابینایان اشاره کرد و افزود: با این اقدام نابینایان می‌توانند در جریان تصمیم‌گیری‌ها مشارکت فعال داشته و تصمیماتی که برای آنها گرفته می‌شود با حضور آنها انجام خواهد شد؛ همچنین این شبکه‌سازی برای معلولان جسمی و حرکتی و ناشنوایان نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با نظر تخصصی معاون حقوقی ریاست جمهوری مجوز فعالیت‌های افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی کشور صادر می‌شود. همچنین با توجه محدودیت منابع در خصوص درخواست‌ها نیز آنچه بهینه است، تهیه شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تشکیل صندوق فرصت‌های شغلی ویژه معلولان را از ظرفیت‌های مغفول مانده برای بحث اشتغال معلولان برشمرد و گفت: موضوع مناسب‌سازی بسیار مهم است و یکی از مباحث مانع‌زدایی برای افرادی که می‌خواهند در حوزه اشتغال ورود پیدا کنند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه مناسب‌سازی منابع آموزشی برای افراد دارای معلولیت بینایی محدود است، ادامه داد: امیدواریم با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این اقدام صورت گیرد؛ همچنین در خصوص پیشگیری از معلولیت بینایی از سال ۱۳۷۵ تاکنون غربالگری بینایی صورت گرفته است بطوری که تاکنون ۴۸ میلیون کودک سه تا شش سال بررسی شدند و موارد دارای مشکل به مراکز درمانی ارجاع شدند.

وی با تاکید بر عزم ملی برای ساماندهی و احقاق حقوق افراد دارای معلولیت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئول حقیقی کمک به معلولان فقط بهزیستی نیست بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی هستند، بیان کرد: از این‌رو، همکاری و تعامل خوبی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف صورت پذیرفته است بالاخص در حوزه تأمین مسکن خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات خوبی در بحث مسکن معلولان انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، بودجه مسکن معلولان تا پیش از این ۴۵ میلیارد تومان بود که با حمایت‌های انجام شده و مساعدت مجلس شورای اسلامی این بودجه در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که در تبصره ۱۴، ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران درصد سود وام مسکن که در قالب وام قرض‌الحسنه و یکهزار میلیارد تومان نیز برای کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن جهشی را برای ساخت مسکن معلولین ایجاد کند که این تخصیص تا به این لحظه صفر ریال بوده است.

قبادی‌دانا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هرچه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد»، یادآور شد: برای تحقق این دستور ۲۲ خدمت سطح یک در مراکز جامع خدمات بهزیستی تحت عنوان مثبت زندگی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ محله دسترس‌پذیر شد.

وی با اشاره به محدودیت بودجه بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، یادآور شد: در ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان آمده که افراد فاقد شغل و دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بالای ۱۸ سال باید حداقل حقوق کار را دریافت کنند که تنها برای همین یک ماده قانونی ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است با این حال هر سه ماه یکبار برای ۱۴۰ هزار فرد واجد شرایط ۵۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

منبع: ایمنا

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط