کد خبر : 7102 تاریخ انتشار : 1400/7/25 2555
شوک مسکن در بازار مسکن گلستان

به گزارش مهندسان شهر، تامین سرپناه و سکونتگاه از مهم‌ترین نیازهای هر خانوار است که به فراخور درآمد و طبقه فرهنگی برای خرید یا اجاره آن اقدام می کند. در سال جاری یا به دلیل تلاطم نرخ ارز و تورم در اکثر محصولات تولیدی یا وارداتی شاهد آن هستیم که بهای مسکن و یا اجاره بها رشد چشمگیری داشته است.

با وجود آن که مدیران اجرایی کشور تلاش کردند با صدور بخشنامه و دستورالعمل، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را در سطح خاصی محدود کنند اما قیمت بازار حکایت از آن دارد که این «راهکار کاغذی» دولت برای مدیریت قیمت خانه ابتر مانده است.
تعطیلات و محدودیت های کرونایی سبب شد تا سرانه درآمد مردم به ویژه بازاریان نسبت به سنوات قبل کاهش محسوسی داشته باشد، به نحوی که درآمد کسب و کارهای غیردولتی در دو سال اخیر نسبت به نصف تقلیل یافته است. با این وجود قیمت مسکن و آپارتمان به دلیل نبود نظارت کافی و گرانی چند برابری اقلامی چون میلگرد، سیمان و غیره جهش محسوسی یافته و سبب ایجاد یک شوک قیمتی در سراسر کشور و همچنین گلستان شده است.

افزایش قیمت ها سبب شد تا بسیاری از واحدهای آپارتمانی احداث شده به فروش نرسند که این امر حکایت از کاهش توان خرید متقاضیان به سبب گرانی این کالای اساسی دارد. در بخش اجاره هم بسیاری از موجران به بهانه افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر و یا خرید واحدهای نوساز و تأمین هزینه های زندگی خود، قیمت اجاره بها را تا ۳۵ درصد هم افزایش داده اند.

با حقوق اداره کار چگونه ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت کنم
یک شهروند گرگانی که در یکی از بنگاه های شهر مشغول یافتن سرپناهی برای اجاره بود، به خبرنگار بازار گفت: اجاره آپارتمان در گرگان نسبت به قبل از شیوع کرونا دو برابر شده است  به عنوان مثال قیمت اجاره یک آپارتمان ۸۰ متری در محله گرگانجدید، قبل از کرونا در محدوده قیمتی ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بود اما قیمت اجاره همین واحد مسکونی در سال جاری به حدود ۱۲۰ میلیون تومان رهن و بیش از یک میلیون تومان اجاره رسیده است.

افزایش قیمت ها سبب شد تا بسیاری از واحدهای آپارتمانی احداث شده به فروش نرسند که این امر حکایت از کاهش توان خرید متقاضیان به سبب گرانی این کالای اساسی دارد

سهیل کریمی با اشاره به اینکه با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی در بخشنامه‌ای شرایط تمدید اجاره بنای مسکونی را به نفع مستاجران تغییر داده اما بسیاری از موجران به این بخشنامه توجه نکرده و شاهد رشد بی‌ضابطه اجاره بها هستیم، ابراز کرد:  البته هستند مالکانی که به سبب شرایط خاص کرونایی از افزایش قیمت اجاره چشم پوشی کرده اما به طور غالب، بیشتر مستاجران شاهد افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی اجاره بها هستند.

کریمی با بیان این که من از اوایل مهر برای یافتن مسکن متناسب با اوضاع مالی خود راهی کوچه ها و خیابان ها و محلات مختلف شهر شده ام، افزود: بنده با حقوق اداره کار چگونه توان پرداخت دو میلیون تومان اجاره را دارم این گرانی‌ها و نابسامانی ها سبب شد تا هر مالکی قیمت دلخواه و بی‌ضابطه تعیین شده از سوی خود را به مستاجر اعلام کردیم.

تمام شهر را زیر و رو کردیم
یک خانم گرگانی هم به خبرنگار بازار گفت: سه ماه، تمام شهر را زیر و رو کرده تا خانه ای با توجه به وسع و پس اندازمان پیدا کنم اما متاسفانه هنور موفق به این کار نشده ام. همسرم کارگر ساختمانی است که یک روز به سرکار رفته و چند روز بیکار است، بنده با دو فرزند و هزینه های سرسام آور زندگی توانایی رهن و یا اجاره خانه حتی با متراژ پایین و حتی در حاشیه شهر را هم ندارم.

وی با بیان اینکه صاحبخانه فعلی ما هم شرایط کرونا را درک نمی کند و ۵۰۰ هزار تومان به مبلغ اجاره اضافه کرده و تمام برنامه های ما به بن بست خورده است، ابراز کرد:  چرا دولت فکری برای مردم نمی کند؟، حتماً باید مردم چادرنشین شوند تا مسئولان به فکر آن ها باشند؟

مالکان هم در شرایط سخت اقتصادی، ملک خود را به عنوان یک منبع درآمد در نظر گرفته و بنا دارند کمبودهای خود را از این طریق جبران کنند لذا چاره ای ندارند تا با توجه به افزایش هزینه ها، بهای اجاره و رهن واحد مسکونی خود را افزایش دهند.البته در شرایط کرونایی مقرر شده بود که اجاره نامه های مسکونی و تجاری به صورت خودکار تمدید شده و مالک نتواند حکم تخلیه بگیرد اما اکثر مالکان با افزایش قیمت های چشم گیر موجران را مجبور به انتقال به مناطق دیگر می کنند.

افزایش ۲ برابری قیمت ها
جواد عبدی یکی از بنگاه داران خیابان مطهری گرگان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: قیمت خانه در گرگان در دو سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته است به عنوان نمونه قیمت آپارتمان در محلاتی همچون ششم بهمن، پنج آذر و مولن روژ از متری هفت میلیون تومان به رقم ۱۴ الی ۱۵ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش اجاره هم قیمت ودیعه و اجاره ماهانه بیش از دو برابر شده است، بیان کرد:  افزایش قیمت ها سبب شده تا معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی کاهش یافته و رغبت سازندگان مجتمع های آپارتمانی هم نسبت به ساخت و ساز جدید کمتر شود.

وی با بیان اینکه واحدهای نوساز و آماده فروش در گرگان بسیار کم بوده زیرا در دو سال اخیر سازندگان کمتر به سراغ ساخت واحدهای جدید رفته اند، افزود: در شرایط کنونی با قیمت افسارگسیخته ملک و اجاره بها روبرو هستیم و هر فرد مالکی بدون ضابطه قرارداد اجاره ملک خود را افزایش می دهد.

این بنگاه دار با بیان اینکه بیشتر افرادی که برای اجاره به بنگاه مراجعه می کنند توان خرید و یا اجاره ملک در مناطق مرکزی شهر و حتی محل اسکان فعلی خود را ندارند و به دنبال واحدهایی با متراژ پایین و یا در حاشیه شهر هستند و گاهی مجبور می شوند راهی روستاهای حاشیه شهر شوند، گفت: قیمت واحدهای مسکونی در روستای اطراف گرگان هم به شکل سرسام آوری افزایش یافته است. حتی برخی از دلالان هم برای بالا بردن قیمت‌ اجاره به سایت‌های اینترنتی رفته و با درج قیمت‌ های نجومی سعی می کنند، حباب کاذب در بازار ایجاد کنند.

خانواده ها دچار چالش شده اند
یک رئیس مشاور املاک در خیابان امام رضا گرگان(ع) هم به خبرنگار بازار گفت: در سال جاری قیمت اجاره بها و رهن رشد چشمگیری داشته و بسیاری از خانواده ها دچار مشکل شده اند. از سوی دیگر روند ساخت و سازهای جدید در گرگان متوقف شده است و کمبود زمین و افزایش مصالح و دستمزد سبب شده قیمت مسکن افزایش قابل ملاحظی یابد.

اصغر رضایی با بیان اینکه اگرچه ستاد ملی کرونا سقف ۲۵ درصد رشد اجاره بها را مجاز کرده اما مالکان به این میزان قانع نیستند و تا ۴۰ درصد هم اجاره بها را افزایش داده اند، ابراز کرد: در برخی از قسمت ها هم قیمت واحدها و اجاره های نجومی بوده و مثلا در جاده ناهارخوران، منزل مسکونی متری ۱۶ میلیون الی ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و اجاره در این محدوده هم بسته به امکانات متغیر و بین ۹ تا ۱۸ میلیون تومان است.

فراهم کردن زیرساخت ها از سوی دولت
یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم برای تأمین مسکن به مردم وعده داده، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که از این تعداد ۳۰ هزار واحد سهم گلستان بوده و می تواند بخشی از نیاز مردم را برطرف کند. مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص طرح جهش تولید مسکن به خبرنگار بازار گفت: در تأمین زمین طرح جهش تولید مسکن، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند زمین های مازاد خود را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند تا برای ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه ستاد ملی کرونا سقف ۲۵ درصد رشد اجاره بها را مجاز کرده اما مالکان به این میزان قانع نیستند و تا ۴۰ درصد هم اجاره بها را افزایش داده اند

حسین محبوبی با بیان اینکه دولت در این طرح سیاست‌های لازم از جمله تأمین زمین، خدمات زیربنایی، پایین آوردن قیمت آورده و یا نرخ پایین تسهیلات را برای متقاضیان فراهم می کند، بیان داشت: در جهش تولید زمین‌ها به صورت اجاره ۹۹ ساله بوده و عملاً مردم پول بابت زمین پرداخت نمی‌کنند. پروژه طرح ملی مسکن هم در گلستان فعال بوده و در گرگان و گنبدکاووس پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی بوده لازم است دولت حمایت بیشتری از مستأجران کرده و آشفته بازار کنونی مسکن را سامان دهد. باید منتظر ماند و دید که شرایط مسکن در دولت سیزدهم به چه شکل پیش می رود.

منبع: بازار

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط