کد خبر : 6927 تاریخ انتشار : 1400/7/3 2356
رکود مجدد بازار مسکن

به گزارش مهندسان شهر، علی مرادزاده در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و با توجه به اتفاقاتی که در بحث سیاست‌گذاری‌های کلی رخ داده است فعلا  منتظر اقدام از سوی سیاست‌گذاران‌ دولت در زمینه مسکن هستیم.

وی افزود: وضعیت مسکن در دولت جدید به اجرای قول و قرارهای مطرح شده در زمان انتخابات و عملکرد تیمی که در حال حاضر در وزارت مسکن هستند بستگی دارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد عنوان کرد: در صورتی که تا آخر سال قیمت مصالح و مواد اولیه کاهش پیدا کرده، مسائلی مثل مجوزهایی که در شهرداری‌ها صادر می‌شود مدیریت شده و مسیری فراهم شود که سازنده و انبوه ساز بتوانند راحت‌تر به تولید مسکن بپردازند، اتفاق‌های خوبی در بازار مسکن رقم خواهد خورد.

مرادزاده در خصوص رشد قیمت‌ مسکن تصریح کرد: در کوتاه مدت تا قبل از پایان سال در کشور، شاهد افزایش جدی قیمت‌ مسکن  نخواهیم بود و فکر می‌کنم این فرصت خیلی خوبی برای دولت است تا بتواند از آن برای ساخت‌وساز و اعمال سیاست‌گذاری‌هایی که قول انجام آن را داده است استفاده کند. یعنی بتواند بازار را مدیریت کرده و تا انتهای سال تولید را شروع کرده تا شاهد اثرگذاری آن در سال آینده روی بازار مسکن باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که بازار حس کند که مسیری‌هایی توسط دولت طی می‌شود این خود یک نشانه خوب برای مهار و کنترل گران شدن مسکن است. البته دولت باید هم اکنون با تهیه زمین، مصالح و.... قول‌هایی را که داده عملیاتی نماید.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در خصوص تاثیر گرانی مصالح بر بازار مسکن اعلام کرد: اگر الان با گران شدن سیمان انبوه‌ساز درحال ساخت‌وساز باشد اثرات آن در سال آینده مشخص می‌شود؛ چراکه کسی که در حال حاضر در حال ساخت‌وساز با این مصالح است طبیعتا از سال آینده به بعد، واحدش را به بازار تحویل می‌دهد.

مرادزاده گفت: افزایش قیمت مصالح در سال جاری به صورت شوک‌های مقطعی به بازار در کوتاه مدت تاثیرگذار است. به طور کلی تا آخر سال افزایش قیمت در بحث مسکن نخواهیم داشت، اما در سال آینده واحدها به نرخ تمام شده، به علاوه سود حاصله به بازار عرضه می‌شود و امکان صعودی شدن قیمت مسکن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تقاضا همیشه وجود داشته است، گفت: بحث تقاضا از قدیم بوده؛ چراکه در بازار، عرضه کافی وجود ندارد و نسبت تقاضا به عرضه بیشتر بوده و طبیعتا این افزایش تقاضا موجب شده که قیمت مسکن چه در بحث اجاره‌بها و چه قیمت تمام شده مسکن، سیر صعودی داشته باشد، هرچند این مسئله تاثیر مستقیم روی افزایش قیمت مسکن ندارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا باید تلاش کنیم تا میزان عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک کرده و شهرهای بزرگ را به سمت انبوه‌سازی ببریم.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط