کد خبر : 6925 تاریخ انتشار : 1400/7/3 2358
آغاز ابلاغ وام ساخت مسکن

 به گزارش مهندسان شهر، مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نظام بانکی کشور را مکلف به پرداخت ۱٫۲ میلیون تسهیلات ساخت مسکن ۳۰۰ میلیونی برای متقاضیان فاقد مسکن کرد.

 

بر همین اساس، بانک مرکزی مکلف شد، دستورالعمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع این قانون را تهیه کرده و آن را به بانک‌های کشور ابلاغ نماید.

در همین راستا، شورای پول و اعتبار بانک مرکزی پس از گذشت دو ماه از تاریخ مذکور، دستورالعمل تسهیلات ساخت مسکن موضوع تبصره ۱۸ را در قالب ضمیمه نامه‌ای به روسای ۲۷ بانک فعال در سطح کشور ابلاغ کرد.

 

بر اساس این دستورالعمل، نظام بانکی شکور مکلف است، ۱٫۲ میلیون تسهلات ساخت مسکن را با رعایت سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن شهری و ۱۰۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی با نرخ ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان واجد شرایط معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کند.

 

تخلف شورای پول و اعتبار از قانون

در شرایطی سقف تسهیلات در شهرها و روستاها به ترتیب ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده که بر اساس متن صریح قانون مقرر بود، سقف تسهیلات برای مناطق شهری و روستایی ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

به استناد متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰، همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند برای احداث و نوسازی چهارصد هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از بیست و پنج هزار نفر جمعیت و هشتصد هزار واحد مسکن شهری (با اولویت محلات و مناطق محروم) نسبت به پرداخت سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات ساخت مسکن (معادل ۲۰ درصد سهیلات نظام بانکی) به افراد واجد شرایط اقدام کنند.

در همین راستا تخلف شورای پول و اعتبار از متن قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در شرایطی رقم می‌خورد که منابع ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این طرح به ۲۴۰ هزار میلیارد کاهش پیدا می‌کند

مهندسان شهر

برچسب ها

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط