کد خبر : 6470 تاریخ انتشار : 1400/5/24 2366
مخالفت مجلس با طرح «انتزاع بخش مسکن از راه» و تشکیل دو وزارتخانه

به گزارش مهندسان شهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی کلیات طرح انتزاع بخش مسکن، راه و تشکیل وزارتخانه‌های «حمل و نقل» و «شهرسازی و آمایش سرزمین» در دستور کار قرار گرفت و پس از سخنان نمایندگان مخالف و موافق و نماینده دولت، به تصویب نمایندگان نرسید و از دستور کار خارج شد.

نمایندگان موافق این طرح به لزوم جدا شدن بخش مسکن از راه برای تحقق اهداف بخش مسکن از جمله تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی و هزینه‌بر نبودن این تفکیک و لزوم پاسخ به نیازهای اقشار ضعیف به ویژه 7 میلیون مستأجر در کشور اشاره کردند و نمایندگان مخالف این طرح نیز مسائلی همچون بار مالی آن، درگیر شدن دولت در ابتدای کار برای ایجاد ساختار جدید، و مغایرت این طرح با قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر چابک‌سازی ساختار اداری را از دلایل مخالفت خود عنوان کردند.

نماینده دولت نیز در مخالفت با این طرح با اشاره به نامه رئیس مجلس به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و جویا شدن نظر وی در خصوص این طرح اظهار داشت: رئیس‌جمهور محترم در پاسخ به این نامه گفته است با توجه به اولویت‌هایی که در کشور وجود دارد این تفکیک به سال بعد موکول شود. 

نماینده دولت افزود:‌ما نیز موافقیم این تفکیک به چالاکی ساختار می‌انجامد و مورد تأیید ما نیز است ولی با توجه به اینکه اجرای آن در حال حاضر باعث معطلی دولت می‌شود درخواست داریم بررسی این طرح به سال 1401 موکول شود و دولت در سال آینده همکاری لازم را برای انتزاع این دو بخش خواهد داشت. 

در نهایت و در حالی که اعضای کمیسیون عمران درخواست دوشوری شدن این طرح و بررسی مجدد جزئیات آن در کمیسیون پس از تعیین تکلیف آن در صحن را داشتند کلیات طرح به رأی گذاشته شد اما نمایندگان با 104 رأِ موافق از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن به کلیات طرح انتزاع بخش مسکن از راه رأی موافق ندادند و به این ترتیب پرونده این طرح فعلا در مجلس بسته شد.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط