کد خبر : 6130 تاریخ انتشار : 1400/2/18 2826
 احتمال افزایش مجدد قیمت آهن وجود دارد!؟

به گزارش مهندسان شهر:

احتمال افزایش مجدد قیمت آهن وجود دارد!؟

حدودا مدت زمان یک ماهه ای است که بازار آهن با کاهش تقاضا همراه است. این مسئله در کنار ثبات قیمت ارز و همچنین کاهش پروژه های عمرانی و ساختمان سازی همگی موجب شده تا این بازار به رکود فرو رود. همچنان که اکثر بازارها من جمله ارز و به دنبال آن آهن همگی منتظر تعیین تکلیف آینده برجام، انتخابات ریاست جمهوری در ایران و همچنین بودجه سال ۱۴۰۰ هستند. چرا که هرگونه اتفاقی چه مثبت و چه منفی در این سه مورد میتواند نرخ ارز را در ایران یا به شدت بالا ببرد و یا به شدت کاهش دهد. از همین رو اکثرا بازارها به خواب فرو رفته اند، خرید و فروش با احتیاط زیاد انجام میگیرد و اغلب نوردکاران و تولیدکنندگان مقاطع فولادی قیمت های اعلامی خود را ثابت و یا با میزان اندکی کاهش اعلام می کنند.

از سوی دیگر سبدهای فولادی در بورس کالا که مشتریان زیادی ندارد و میتوان گفت بی مشتری مانده اند. اما علی رغم عدم استقبال از سوی خریدار و همزمان با انتشار گزارش نشریه متال بولتن داستان را جور دیگری در این بازار رغم زد. به این صورت که قیمت میلگرد CIS که به عنوان محصولی برای تعیین نرخ پایه می باشد ۵.۸ درصد کاهش داشت و اگر قیمت دلار در ایران در هفته سوم بهمن ماه همچنان با ثبات یا کاهش همراه میشد و همچنان کمبود تقاضا وجود داشت، می توانست قیمت مقاطع را در بورس کالا کاهش دهد.

اما تقاضا تا میزان ۵۳ درصد حجم کل مقاطع طویل افزایش داشت که با در نظر گرفتن شیوه نامه جدید ناظر بورس میتواند برای عرضه مقاطع از ضریب ۸۰ درصدی استفاده کند که این مسئله متاسفانه میتواند قیمت مقاطع فولادی را تا ۴ درصد بالا ببرد. شاید دلیل اصلی نوسانات و افزایش قیمت ها در بازار را بتوان اینگونه تحرکات برنامه ریزی شده و به دنبال آن اقدامات هیجانی از سوی خریدار دانست.

 

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط