کد خبر : 6129 تاریخ انتشار : 1400/2/18 3014
چرا قیمت سیمان در بازار ۲ تا ۳ برابر شد؟

به گزارش مهندسان شهر:

یک تولید کننده سیمان:
درصد مصرف سیمان پاکت به فله ۲۰ یا ۳۰ درصد است که در این ۳ ماه به حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

با توجه به تفاوت قیمت زیاد سیمان درب کارخانه تا مصرف کننده حضور دلالان پررنگ شده و بازار دلالی گرم شد و گاها کد سیمان بین چند نفر دست به دست می‌شود و نهایتا سیمان با قیمت گرانتر دو تا سه برابری به دست مصرف کننده می رسید.

به نظر می رسد با اعمال افزایش قیمت سیمان تقاضای کاذب کاهش یافته و بزودی عرضه متناسب شده و قیمتها کاهش خواهند یافت .

غلام زاده تصریح کرد: در بازه زمانی 9 بهمن تا 30 فروردین ، فعالین حوزه ساخت و ساز که افزایش قیمت قابل توجهی را پیش بینی می‌کردند ، مصرف و‌تقاضایشان را افزایش دادند تا به گرانی نخورند و بعضاً مصرف ماه های آینده خود را ذخیره و انبار کرده اند. البته این افزایش تقاضا در بهمن و اسفند باعث شد عرضه و‌تقاضا همخوانی نداشته باشد و  بازار بهم ریخته شود.

این تولید کننده اضافه کرد:  معمولا درصد مصرف سیمان پاکت به فله 20 یا 30 درصد است که در این 3 ماه به حدود 50 درصد افزایش یافت و یکی از علل آن را می توان ذخیره کردن دانست چراکه سیمان پاکت راحتتر از فله امکان ذخیره شدن دارد .

غلام زاده با بیان اینکه بالارفتن تقاضای سیمان به افزایش تقاضای حمل هم منجر شده است، گفت: با توجه به تفاوت  قیمت زیاد سیمان درب کارخانه تا مصرف کننده حضور دلالان پررنگ شده و بازار دلالی گرم شد و گاها کد سیمان بین چند نفر دست به دست می‌شود و نهایتا سیمان  با قیمت گرانتر دو تا سه برابری  به دست مصرف کننده می رسید  .

وی افزود: به نظر می رسد با اعمال افزایش  قیمت سیمان تقاضای کاذب کاهش یافته و بزودی عرضه متناسب شده و قیمتها کاهش خواهند یافت .

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط