کد خبر : 6120 تاریخ انتشار : 1400/2/15 2675
رییس کانون انبوه‌سازان: سازندگان مسکن مارگزیده شده‌اند!

به گزارش مهندسان شهر:

رییس کانون انبوه‌سازان گفت: از سال ۱۳۹۰ تا کنون با هر جهش نرخ ارز، بسیاری از سازندگان ورشکست شده و از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند، به همین دلیل سعی می‌کنند به جای تولید انبوه در مناطق میانی و پایین شهرها، در مناطق مرفه‌نشین مسکن لوکس بسازند تا عقب‌ماندگی خود را جبران کنند، نتیجتا با کمبود مسکن در بخش تقاضای واقعی مواجه می‌شویم و قیمتها بالا می‌رود.

 به نقل از ایسنا، جمشید برزگر اظهار کرد: قیمت مسکن مثل سایر کالاهای تولیدی به یک سری مولفه‌ها بستگی دارد؛ مهمترین مولفه قیمت زمین است. موضوع دیگر به هزینه دستگاههای خدمات‌رسان مثل نظام مهندسی، شهرداری، دفترخانه، بیمه و غیره برمی‌گردد. مساله دیگر قیمت مصالح ساختمانی است و دستمزد نیز مولفه دیگر است. در همه این سطوح طی دو سه سال اخیر با رشد قیمت مواجه بوده‌ایم.

هزینه ساخت، متری 2 تا 20 میلیون افزایش یافته است

وی افزود: طی همین یک سال اخیر افزایش هزینه‌های بالاسری منجر به رشد حداقل دو میلیون تومانی هزینه‌های ساخت مسکن در مناطق معمولی کشور شده و در بعضی مناطق تهران و کلانشهرها این عدد به 15 تا 20 میلیون تومان می‌رسد.

رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه شهرداری باید نرخ عوارض ساختمانی را کاهش دهد گفت: در سال 1400 شهرداری تبریز نرخ تراکم مجاز را 200 درصد و تراکم مازاد را 800 درصد افزایش داد. در سایر شهرها نیز با چنین افزایشهای سرسام آوری مواجه هستیم. قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز بالا می‌رود. در سال گذشته نرخ سیمان سه بار تغییر کرد. امسال هم هنوز سال آغاز نشده قیمت را بالا بردند و پاکتی 45 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

مهندسان شهر

شبکه های اجتماعی

نظرات شما

اخبار مرتبط